Wie alleen groente eet bij het avondeten, zal met moeite de groentenorm halen. Het officiële advies van de Gezondheidsraad is namelijk 200 gram per dag. Voedselexperts vinden dat zelfs te weinig. Hoe haal je de groentenorm wél? Wij starten met een ludieke groenteweek; zo wordt die 200 gram een makkie.

In de soep, door de spirelli of gewoon fijngehakt in de sla – de opties met groente zijn eindeloos. Vroeger stond nog op menig tegeltje: ‘2 ons groente en 2 stuks fruit per dag.’ Inmiddels zijn de meningen hier over verdeeld, het lijkt wel alsof je niet te veel groente kunt eten. Zo analyseerden wetenschapper van University College London de eetgewoonten van 65.000 mensen. Ze legden de link tussen het eten van meer groente en fruit en een kleinere kans op hartaandoeningen, beroerte en kanker.

Maar hoeveel is meer? De onderzoekers raadden aan om vijf porties groente per dag te eten, dat is 375 gram. Een flinke uitdaging als merendeel van de Nederlanders niet eens de 200 gram haalt. Daarom komt gezondNU’s groenteweek als geroepen!

gezondNU’s groenteweek

Redacteur Jeanine is geen fanatieke groente-eter, maar gaat komende week wel de uitdaging aan. Doel: meer groente eten, het liefst bij ieder maaltijd. Haar avonturen en inspiratiefoto’s zie je deze week op onze Facebook-pagina.

Doe jij mee?

Probeer dan komende week bewust meer groente te eten en zeker de 200 gram per dag te halen. Koop die gekke groente in de supermarkt, ontbijt eens groen, weeg je groente af om er echt achter te komen hoeveel je eet en experimenteer met de lekkerste recepten. Volgende week vrijdag lees je in onze nieuwsbrief alles over het gezondste deel van je maaltijd, van wecken tot het maken van groenteburgers.

6 keer meer groente eten:

  1. 200 gram groente (het liefst meer!) bij je avondmaaltijd eten, is een flinke uitdaging. Begin daarom vroeg om aan je portie groente van de dag te komen. Doe groente door je smoothie, ei of op je boterham. En houd dit natuurlijk ook vol met tussendoortjes en bij de lunch.
  2. Deel je bord zo in dat minstens een derde gevuld is met groente. Een handig stokpaardje om genoeg groente te eten.
  3. Met een groentesoep lepel je met gemak heel veel verse groente naar binnen – ideale lunch.
  4. Grill. Iedere groente wordt lekkerder door het even te grillen in de grillpan of oven. Met natuurlijk je eigen kruidenmix voor extra smaak.
  5. Op je bureau en voor de televisie: tomaten, komkommers en paprika. Nog lekkerder met een zelfgemaakte dip van bonen.
  6. Als je een broodje koopt in de trein of in een lunchroom, zit daar altijd sla of tomaat bij. Maar op onze eigen belegde boterhammen vergeten we dit. Maak dus brood klaar, alsof je in een lunchroom zit!