Ze staan standaard iedere verjaardag op tafel, zijn de klassiekers in de kroeg én je kunt ze voor een prikkie kopen: chips en pinda’s. Maar wat is gezonder, goedkoper en duurzamer? De gefrituurde aardappel en de zoute peulvrucht duiken met elkaar in de ring. Wie is de winnaar?

Lang geleden, in 1853, vond een kritische hotelgast in Amerika zijn gebakken aardappels te dik, dus stuurde hij ze terug naar de keuken. Kok George Crum was deze kritiek zat en besloot de aardappels zó dun te snijden dat je ze niet meer met een vork kon eten. Zijn gebakken aardappelschijfjes werden een hit en veroverden een plek op de menukaart. Die dag waren de ‘potato chips’ geboren. Ook achter de pinda schuilt een verhaal: meer dan 3500 jaar geleden gaven de Inca’s in Zuid-Amerika pinda’s als voedsel mee aan de doden voor in het hiernamaals. Spaanse ontdekkingsreizigers namen de pinda’s mee naar Spanje en uiteindelijk bereikte het ook de rest van de wereld. Nu, járen later, zijn deze snacks niet uit de supermarkt, kroeg en het tankstation weg te denken. Maar wat is goedkoper, gezonder en duurzamer?

Wat is goedkoper?

Chips genoeg in de supermarkt. Toch kiezen we voor de klassieker: naturel chips. Een zak van 200 gram van het AH basic merk kost €0,61. Ook bij een Jumbo koop je voor een prikkie een zak: €0,79. Voor 250 gram gezouten pinda’s van het huismerk van Jumbo betaal je €0,96. Bij Albert Heijn koop je een halve kilo voor €1,35. Snacken maar!

De winnaar: Je kunt je buik vol eten aan deze snacks, zonder diep in je buidel te tasten. Omdat pinda’s nog goedkoper zijn dan chips, is die de winnaar.

Wat zegt de gezonde meetlat?

Wat een gemiddeld portie chips is, is lastig te bepalen. Zo eet de één zo een zak leeg en houdt de ander het bij een portie van 30 gram, net zoals op de verpakking staat. Wij houden 50 gram aan, omdat de meeste mensen iets meer eten dan één portie.

  • Calorieën: 312 kcal in pinda’s en 271 kcal in naturel chips.
  • Vezels: 3,4 gram in pinda’s en 2 gram in naturel chips.
  • Koolhydraten: 7,1 gram in pinda’s en 26,7 in chips.
  • Eiwitten: 12,4 gram in pinda’s en 3,2 gram eiwitten in chips.
  • Vitamines en mineralen: als we naar de vitamines en mineralen kijken, valt op dat er in pinda’s meer magnesium zit (108 gram tegenover 30 gram). In chips zit iets meer vitamine E (3,75 gram tegenover 3,2 gram) en vitamine C (5,5 gram tegenover 0 gram). In pinda’s zit weer iets meer vitamine B6 en calcium, belangrijk voor je weerstand, stofwisseling en botten.

De winnaar: Een pittige vergelijking! Toch kiezen we de pinda als winnaar, omdat deze snack vezelrijker en eiwitrijker is.

Wat is duurzamer?

Koop je chips in de supermarkt? Dan is de kans groot dat het gemaakt is van Hollandse aardappels die gebakken zijn in een fabriek in Nederland. Chips heeft dus geen duizenden kilometers afgelegd. Ook is er biologische chips op de markt. Pinda’s hebben wel een reis achter de rug voordat ze in je boodschappenmandje liggen. De landen waar de meeste pinda’s worden geproduceerd zijn Amerika, Argentinië en China. In Amerika en Argentinië worden pinda’s hoofdzakelijk verbouwd voor consumptie.

Voor het verbouwen van pinda’s is veel water nodig en er worden vaak bestrijdingsmiddelen gebruikt om schimmels te doden. Dit heeft effect op het milieu. Voor het verbouwen van biologische pinda’s worden deze bestrijdingsmiddelen niet gebruikt.

Winnaar: Chips! Aardappels telen we zelf en chipsfabrieken staan op Nederlandse bodem.

De winnaar is…

De pinda, want deze snack is lekker én gezond. Met af en toe een handje chips is ook niets mis, zeker niet als je kijkt naar duurzaamheid.