Gezond snacken is niet altijd makkelijk. Het zijn meestal de ongezonde tussendoortjes die lonken als je trek hebt. Dit moment ben je voor door je eigen gezonde notenmix te maken. Ook te koop in de winkel, maar lekkerder, gezonder en duurzamer als je het zelf maakt. En natuurlijk handig voor onderweg.

Noten zijn eigenlijk het perfecte tussendoortje. Ze bevatten veel voedingsvezels (goed voor je spijsvertering!), eiwitten en vitamine B – heel belangrijk voor je huid, haar en ogen. Daarnaast zijn noten een bron van mineralen als magnesium en selenium. Noodzakelijk voor gezonde botten en spieren én een antioxidant. Niet te vergeten: de onverzadigde vetzuren in noten helpen het cholesterolgehalte in je bloed laag te houden. En dat heeft weer een gunstig heeft op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Omdat in verschillende soorten noten, ook weer verschillende gezonde bestanddelen zitten, is het goed om te variëren. Je eigen notenmix maken is daarom een goed idee.

In vijf stappen je eigen notenmix

1. Bepaal de grootte van je portie
Noten zijn gezond, er is alleen één ‘maar’: je moet er niet te veel van eten. Want
door de gezonde vetten in noten, zitten er ook veel calorieën in. Een klein handje noten is tussen de 14 en 17 gram en bevat ongeveer 100 calorieën. Perfect als tussendoortje.

2. Kies de noten die je lekker vindt
Hazelnoten, walnoten, cashewnoten, macadamianoten, pistachenoten of pinda’s. Voor je eigen notenmix kies je de noten die jij lekkerste vindt. Koop wel ongebrande en ongezouten noten.

3. Voeg gedroogd fruit toe
Je notenmix kan al klaar zijn na stap twee, maar je maakt het nóg lekkerder door er meer ingrediënten aan toe te voegen, zoals gedroogd fruit. Denk aan kleine stukjes gedroogde cranberries, dadels, blauwe bessen of bananenchips. Niet te veel, want in gedroogd fruit zit meer suiker dan in vers fruit.

4. Mix het met je favoriete zaden en pitten
Maak je notenmix compleet door zaden en pitten toe te voegen, van zonnebloempitten tot chiazaad. Ook lekker: kokoschips.

5. Maak het af met kruiden
Deze laatste stap is optioneel. Misschien krijg je notenmix net meer smaak als je kruiden toevoegt. Rozemarijn en oregano voor een Italiaans tintje, chiliflakes voor pit of een snufje kaneel.

Geen inspiratie?

Probeer dan eens deze combinaties:
– Amandelen, gedroogde kersen, kaneel
– Amandelen, pompoenpitten, zonnebloempitten, cayennepeper
– Walnoten, cashewnoten, rozijnen, pinda’s
– Pecannoten pompoenpitten, pompoenpitten, zonnebloempitten, komijn, chilipoeder