Hopelijk woon je in een Blue Zone, want dan leef je langer. Ook heb je minder kans op chronische ziektes, zoals kanker en dementie. Maar wat is een Blue Zone? En hoe kom je daar? Homeopathisch arts Frans Kusse: “We moeten veel meer aandacht besteden aan leefstijl en voeding, maar ook aan stress. Huisartsen kunnen hierover adviseren.”

 
Mensen die in een Blue Zone leven, worden ouder en zijn gezonder dan de rest van de wereld. Frans Kusse: “Eerder werd gezegd dat de gezondheid en de hogere leeftijd in die streken met goede genen te maken heeft, maar nu blijkt dat leefstijlfactoren van grote invloed zijn.”

Wat is een Blue Zone?

De Blue Zone is een term die ontstaan is nadat journalist Dan Buettner voor ‘National Geographic’ onderzoek deed naar plekken waar mensen aanzienlijk langer leven dan in de rest van de wereld. Het aantal mensen dat honderd wordt, blijkt tien keer zo groot te zijn in de zogenaamde Blue Zones. Een blauwe zone is bijvoorbeeld Sardinië of Okinawa (Japan). Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de Blue Zones. Hieruit blijkt dat het vooral leefstijlfactoren zijn waardoor deze mensen zo oud worden.

Gezonde mensen, minder kosten

Naar het voorbeeld van de Blue Zones zijn er projecten opgezet om deze leefstijlregels ook in andere gebieden toe te passen. Dat werd gedaan in de stad Albert Lea in de Amerikaanse staat Minneapolis. Kusse: “Albert Lea heeft veertig procent minder gezondheidskosten sinds de principes van een Blue Zone hier zijn toegepast.”

Ook integrale geneeskunde gebruikt de principes van de Blue Zone. “De leefregels van de Blue Zones, waar mensen heel oud worden en gezond zijn, worden toegepast bij integrale geneeskunde”, zegt Kusse. Bij integrale geneeskunde wordt naast de reguliere geneeskunde, ook gebruik gemaakt van complementaire geneeswijzen.

Advies over alternatieve geneeswijzen

Het blijkt dat mensen behoefte hebben aan advies over integrale geneeskunde. Zo verwacht meer dan negen op de tien mensen die chronisch ziek is, dat de huisarts naast reguliere behandelingen, hen ook adviseert over integrale geneeskunde (onderzoek van ‘Patient Education and Counseling’).

Maar Kusse vindt dat de huisarts ook een taak heeft voor mensen zónder klachten. “Huisartsen zien nu alleen mensen die al klachten hebben, niet de mensen met weinig of geen klachten. Huisartsen zouden ook aan de gezonde patiënten voeding- en leefstijladviezen kunnen geven.” Dus ook zonder klachten zou je langs de huisarts moeten gaan … Raar idee? Niet echt.  Kusse: “We weten uit Nederlands onderzoek dat wanneer een huisarts verder kijkt dan de reguliere medicatie, er vijftien procent kan worden bespaard op kosten voor de gezondheidszorg.”

Ontspannen met yoga

 “Door je leefstijl aan te pakken kun je veel bereiken. Maar daar moeten we wel pro-actief mee bezig zijn. De huisarts is een poortwachter voor de gezondheidszorg en zou zich daarom verantwoordelijk moeten voelen voor al zijn patiënten. Om een extreem voorbeeld te noemen: in het oude India kreeg een arts minder loon als een van zijn patiënten ziek werd. Dit is heel overdreven, maar het geeft wel een denkrichting aan. Stress is een van de belangrijkste ziektemakers. Artsen kunnen mensen adviseren om aan yoga of mindfulness te doen en op die manier stress te verminderen.”

Hoe maak je van je eigen plek een Blue Zone?

Wanneer is een stad of dorp een Blue Zone? Grofweg zijn er vijf principes te onderscheiden om tot een Blue Zone te behoren:

1. Blijf in beweging

Vooral natuurlijk bewegen, zoals wandelen en tuinieren.

2. Heb een doel in je leven

Zorg voor zingeving; iets om iedere dag voor op te staan.

3. Heb een goede balans tussen inspanning en ontspanning

Probeer zo min mogelijk stress te hebben.

4. Eet gezond

Houd je aan de tachtig procent-regel (stoppen met eten voordat je vol zit) en eet minder vlees een koolhydraten.

5. Leef in een gemeenschap

Mensen die minder eenzaam zijn en op plekken leven waar de sociale cohesie sterk is, schijnen een betere gezondheid te hebben.