Langzaam eten, rustig kauwen en geen zware maaltijden voor bedtijd. Volgens de Indiase gezondheidsleer Ayurveda zijn dit een paar gouden manieren om je darmen gezond en fit te houden. Wat doet een Ayurveda-expert nog meer? We vroegen het natuurgeneeskundig therapeut Hanne van Jaarsveld.

Je darmen worden niet voor niets je tweede brein genoemd. Als ze uit balans zijn, is de rest van je lichaam dat ook. “Wanneer er iets mis is met je darmen en spijsvertering, heeft dat altijd gevolgen,” zegt Hanne van Jaarsveld, natuurgeneeskundig therapeut gespecialiseerd in Ayurveda en voeding. “Je darmen raken vervuild en je krijgt klachten. Vanuit de Ayurveda vinden we gezonde darmen en een goede spijsvertering heel belangrijk. Veel mensen merken dat hun spijsvertering uit balans is door het hebben van een constant hongergevoel of juist bijna geen hongergevoel.”

Je type bepaalt de voeding voor je darmen

Vanuit de Ayurveda wordt heel erg rekening gehouden met je elementen. Je hebt luchttypes, vuurtypes en aardetypes. De verhouding van deze elementen bepaalt welke type je bent: vata, pitta of kapha. “En dat bepaalt bijvoorbeeld ook welke voeding belangrijk is voor jouw darmen. Het vata-type heeft bijvoorbeeld baat bij het eten van vochtig voedsel, zoals meloenen en soepen. Een aantal principes zijn voor iedereen zijn spijsvertering belangrijk: langzaam eten, rustig kauwen en geen zware maaltijden voor het slapengaan.”

6 tips voor gezonde darmen volgens Ayurveda

Wat kunnen we nog meer leren van een Ayurveda-expert? Van Jaarsveld deelt haar beste tips.

1. Eet niet meer dan drie keer per dag
Voor je darmen is het belangrijk om niet meer dan drie keer op een dag volwaardig en gezond te eten. “Je darmen hebben ongeveer vier uur nodig om weer schoon te zijn. Dat is bijna exact de tijd die tussen je ontbijt, lunch en diner zit. Ook je spijsvertering heeft hier baat bij, omdat het verteren van voedsel een tijdrovend klusje is. Veel mensen eten de hele dag door en dat is juist funest. Als je constant honger hebt, dan zijn de maaltijden die je eet gewoon niet volwaardig.”

2. Ga op tijd naar bed
Voor bedtijd nog een bakje yoghurt eten, is geen goed idee, zegt Van Jaarsveld. “Daarom is het belangrijk om op tijd naar bed te gaan, zodat je niet laat op de avond nog trek krijgt. Zelf eet ik tussen 18.00 en 19.00 uur en rond 22.00 uur ga ik naar bed. Zo is je eten verteerd als je gaat slapen en kunnen je darmen tot rust komen. Veel sporters eten in de avond nog zuivel na het trainen, maar daar kunnen je darmen juist verstopt van raken.”

3. Drink zo min mogelijk tijdens het eten
“Drink liever nooit tijdens het eten, zodat je spijsvertering goed aan de slag kan. Vooral koude dranken remmen je spijsvertering. Als je toch wat wilt drinken, neem dan een paar slokjes warm water. Afhankelijk van je type, hangt er ook af wat een goede hoeveelheid is. Het luchttype kan bijvoorbeeld het meeste drinken en heeft veel dorst. Het aardetype heeft het minst vocht nodig.”

4. Ga voor gekookt en warm voedsel
In de Ayurveda horen bijna alle maaltijden warm te zijn. “Afhankelijk van je type kun je bijvoorbeeld ontbijten met warme havermout als pap, lunchen met een goedgevulde soep en dineren met een curry. Ook zoveel mogelijk gekookt voedsel eten is belangrijk, omdat dit nu eenmaal beter verteerbaar is. Het eten van rauwkost raad ik daarom af. Net als het combineren van fruit met groenten of fruit met zuivel, zoals in een smoothie en een bakje yoghurt met fruit. Deze combinaties zorgen voor toxines in de darmen. Zeker fruit moet je altijd apart eten.”

5. Maak een kommetje met je handen
Je handen bepalen de hoeveelheid die je eet, zegt Van Jaarsveld. “Door een ‘kommetje’ te maken met je handen, weet je welke hoeveelheid voor jou goed is en eet je nooit te veel. Te veel eten is nooit goed voor je darmen, omdat een letterlijk te zware maaltijd moeilijk verteerbaar is. Vanuit de Ayurveda gaan we uit van het principe dat je je maag moet vullen met een derde voeding, een derde vocht en een derde blijft altijd leeg.”

6. Eet puur en volgens de seizoenen
Door te eten volgens de seizoenen eet je niet alleen gevarieerd, maar ook puur. “De seizoenen geven je producten die passen bij de temperatuur. Ook al is bijna alles het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt, eet vooral wat bij het seizoen past. In de winter heb je bijvoorbeeld meer verwarmende voedingsmiddelen nodig. Ga je dan koud eten? Dan word je voedsel ook slechter verteerd. Onverteerbare voedingsstoffen blijven achter in de darmen en kunnen veranderen in gifstoffen. Daarom is het eten van warme maaltijden altijd beter. Dan blijft het vuurtje in je lichaam branden.”

Meer weten over Ayurveda? Bezoek de website van Hanne van Jaarsveld »

Lees meer over dit onderwerp