De keukens van buurlanden China en Japan kennen we op ons duimpje. Maar wat zie jij voor je als we zeggen ‘Koreaans eten’? Blijft het blanco? Deze keuken is een stuk minder bekend, maar begint langzaam terrein te veroveren in Nederland. Tijd dus om je voorraadkast een Aziatisch tintje te geven.

In Korea staat eten gelijk aan je gemoedstoestand; als je hebt gegeten, dan voel je je goed. Ze zien voeding dan ook als een belangrijk medicijn voor een goede gezondheid. Maar wat is typisch Koreaans eten? En wat zijn traditionele ingrediënten en gerechten?

Koreaans versus Japans

Japans, Chinees, Indiaas… Weet jij de verschillen tussen deze keukens en de Koreaanse? Tim Doornewaard, eigenaar van het Koreaanse restaurant Yokiyo: “De Japanse en Koreaanse keuken hebben zeker raakvlakken. Beide gebruiken kleine schaaltjes en dezelfde soort ingrediënten. Een groot verschil is de smaaksensatie. Koreaans eten is sterker en uitgesproken qua smaak, terwijl Japans eten iets vlakker en puurder is. Koreanen gebruiken meer ingrediënten die een gerecht zoet, zuur, zout of bitter maken.”

Koreaans eten staat gelijk aan intense smaken, talloze varianten van één gerecht, het combineren van warm en koud, een tafel vol kleurrijk gevulde kommetjes, veel groenten en barbecueën in de zomer. “Bij een Koreaanse barbecue worden slablaadjes gebruikt om alle gerechten in te rollen. En sausjes zijn onmisbaar!”

Grappig feitje: in Korea eten ze graag Japans en in Japan graag Koreaans.

Een gevulde voorraadkast

Om Koreaans te koken, mag dit zeker niet in je voorraadkast ontbreken: rijst, sojasaus, sesamolie, sesamzaad, shiitake, vissaus, knoflook, zeewier, tofu, chilipeper, gember, eieren, bosui, Koreaanse gedroogde chilivlokken, chilipaste (gojujang), suiker, rijstazijn

Maak deze fout niet

Koreaans koken is een vak apart. Wat is het belangrijkste? Toon lef! Doornewaard: “In de Koreaanse keuken gebruiken we veel ingrediënten om een gerecht op smaak te brengen. Je moet dus goed kunnen spelen met zoet, zuur en zout. Die juiste balans vinden gaat vaak mis bij hobbykoks en mensen die voor het eerst Koreaans koken. Als het laf smaakt, is het al niet meer Koreaans.”

Tip van Doornewaard: “Proef veel gerechten, voordat je ze zelf gaat maken. Begrijp hoe het smaakt en hoe het hoort te zijn. En durf vervolgens wat meer te gebruiken.”

Koken als een echte Koreaan

  • Gebruik échte Koreaanse ingrediënten > Een Koreaanse sojasaus is anders dan een Japanse sojasaus. Op naar de Koreaanse Toko, dus!
  • Koop de basisingrediënten > Als je Koreaans kookt heb je zeven of acht basisingrediënten die in vrijwel elk gerecht terugkomen (zie de voorraadkast).
  • Schaf een rijstkoker aan > Onmisbaar!
  • Wees niet zuinig met groenten > Traditioneel bestaat je maaltijd meer uit groenten dan uit vlees of vis.
  • Leer fermenteren > Je snijdt de groenten en bestrooit ze met zout. Stop het vervolgens in een steriele, luchtdicht, afsluitbare glazen pot. Zorg dat de groenten onder water staan. Giet er een laagje olie over om het luchtdicht af te sluiten en laat de pot ongeveer drie dagen staan op kamertemperatuur. Verplaats het daarna naar de koelkast of een andere koele plek. Na ongeveer tien dagen is het klaar!
  • Serveer met liefde > Koreanen maken een feest van het eten. Gebruik kleine kommetjes om het eten in te doen en hussel een gerecht niet door elkaar. Dat gebeurt pas als er wordt gegeten.

3 traditionele gerechten

De Koreaanse keuken is veelzijdig, maar heeft precies de juiste kruiden en ingrediënten nodig. Lastig voor een beginner. Wij geven drie traditionele gerechten inclusief video!

Kimchi (betekent: verzonken groente)

Dit pittige gerecht met Chinese kool wordt ook wel Koreaanse zuurkool genoemd. De Chinese kool fermenteer je in zout en Koreaanse Chilivlokken. Het wordt vaak als ontbijt (!) gegeten en bestaat naast Chinese kool uit onder andere groenten en knoflook. ‘S avonds wordt het gegeten als bijgerecht.

Wil je het gaan maken? Bekijk dan deze video

Bibimbap (betekent gemixte maaltijd)

Rijst met groenten, gebakken ei en vlees, vis of tofu. Het wordt allemaal prachtig geserveerd in één kom, naast elkaar op de rijst. Je roert het uiteindelijk zelf door elkaar als je gaat eten. Tips voor ingrediënten: komkommer, asperge, paddenstoelen, zeewier, spinazie, taugé, sesamzaad en ei. Vaak wordt een pasta van pepers toegevoegd. Deze kun je kopen bij een toko.

Maak de vegan bibimbap van de Groene Meisjes of de Koreaanse bibimbap van de Allerhande.

Vegan Bibimbap

Kimbap

Het lijkt qua uiterlijk misschien op de Japanse sushi, de bereiding en smaak is wel degelijk anders. Kimbap is populair als lunch, bevat geen vis en heeft een volle smaken door de geroosterde sesamolie. De basis is rijst opgerold in zeewiervellen. Maar waar traditionele Japanse sushi vooral uit vis bestaat, worden bij Kimbap de rijstrolletjes grotendeelsl gevuld met groenten. Om de rijst op smaak te brengen wordt sesamolie met zout gebruikt.

Enthousiast? Probeer het met deze video van Maangchi