De zon schijnt, de blote benen komen tevoorschijn en niets is nu lekkerder dan verkoeling op een stokje. Tijd voor ijs. Een Magnum of Solero? Oei… wat een caloriebommen. Nee, ga voor waterijs! De aller-aller-allerlekkerste maak je natuurlijk zelf. Niet ingewikkeld, wel gezonder.

Zelfs het klassieke raketje is minder gezond dan je denkt. Het positieve van dit ijsje is dat er minder calorieën zitten in een kant-en-klaar waterijsje dan in een softijsje of bolletje roomijs. In een softijsje zitten 130 calorieën, in één bolletje roomijs 130 en in een gemiddeld waterijsje 50 calorieën. Een waterijsje is dus een betere keuze. Maar dan hebben we het nog niet gehad over de zoete smaak: waterijsjes zitten vol met suiker.

Een tiende van je waterijsje is suiker

Waterijsjes smaken zoet, héél zoet. Niet gek met suiker als hoofdingrediënt. Waterijs is eigenlijk superzoete, ingevroren limonade. In ieder ijsje zit veel suiker, want als fruit, melk of ijs bevroren is, verdwijnt de zoete smaak. Om dat te compenseren is iets meer dan een tiende van je ijsje van suiker. Vaak komt de aardbeien- of sinaasappelsmaak van geconcentreerd vruchtensap (Split), vruchtenpuree (perenijsje) of geconserveerde vruchten. Soms komt de vruchtensmaak zelfs van essences, een afkooksel van vruchten (Raket). Verder vind je in een waterijsje, water, kleur- en smaakstoffen en citroenzuur.

Zelf waterijsjes maken doe je zo

Dat kan gezonder, vinden wij. Waterijsjes zijn heel simpel zelf te maken zonder toegevoegde suikers. Ook handig om meteen je twee stuks fruit per dag binnen te krijgen. Tijd om aan de slag te gaan! Met deze drie stappen maak je een perfect waterijsje:

Stap 1: Gebruik ijsvormpjes

Om zelf waterijsjes te maken heb je nodig: ijsvormpjes, een blender of goede staafmixer en natuurlijk een vriezer. Speciale ijsvormpjes zijn bijna overal te koop, van de Ikea tot de Xenos. Ook handig: een snijplank en een mes.

Stap 2: Varieer met de lekkerste fruitsoorten

Voor een perfect én gezond waterijsje heb je slechts twee ingrediënten nodig: water en fruit. Ja, zo simpel is het echt. Houd je van zoet, zuur of allebei? De keuze is aan jou. Zelf ijs maken is vooral experimenteren.

Varieer met:

  • Appel
  • Banaan
  • Aardbei
  • Kiwi
  • Sinaasappel
  • Mandarijn
  • Peer
  • Watermeloen
  • Meloen
  • Mango
  • Granaatappel
  • Bramen
  • Bessen
  • Kersen
  • Frambozen
  • Passievrucht
  • Limoen
  • Grapefruit
  • Citroen
  • Pompelmoes

Tip: wil je een fris ijsje of juist één met meer pit? Lekkere combinaties zijn peer met citroensap, aardbei met munt en gember met appel. Gebruik andere verse kruiden voor nog meer smaak. Bij ijs denken we vooral aan fruit maar je kunt ook groente toevoegen, zoals komkommer, bieten en wortel.

Stap 3: Zorg voor de juiste verhouding

Voor vier waterijsjes heb je 400 gram vers fruit en 200 milliliter water nodig. Snijd het fruit in stukken en stop het samen met het water samen in een blender (of gebruik een staafmixer). Pureer net zo lang tot je een glad geheel hebt. Gebruik extra water als de hoeveelheid nog te dik is. Schenk de ijsvormpjes vol en stop die in de vriezer. Het duurt ongeveer drie uur voor de ijsjes bevroren zijn. Houd de vormpjes kort onder warm water om ze makkelijk los te krijgen.

Tip: wil je zeker zijn dat je waterijsjes klaar zijn om te proeven? Maak de ijsjes dan een avond van te voren.