Je kunt meer doen dan een sinaasappel uitpersen als je je weerstand wilt verbeteren. Ook een heel goed anti-griepmiddel zijn je wandelschoenen. Wie veel buiten is, heeft een betere weerstand. Voor je menuutje weerstand is vitamine D dus net zo belangrijk als vitamine C. Hoe zit dat?

Kiwi en kool. Boerenkool en banaan. Vitamine C vind je in alles wat groeit en bloeit. Gelukkig maar, want mensen zijn bijna de enige levende wezens niet zelf vitamine C kunnen aanmaken in lichaam. En dat terwijl we die vitamine nodig hebben voor honderden lichaamsprocessen.

Vitamine C vind je zeker niet alleen in fruit. Juist broccoli en andere kruisbloemige groenten zoals boerenkool zitten vol vitamine C. Voor een goede weerstand is ook vitamine D belangrijker. De meeste vitamine D krijgen we echter niet binnen via ons eten, wat wel het geval is met bijvoorbeeld vitamine C. Juist ons eigen lichaam maakt vitamine D aan onder invloed van daglicht (de zon) in de huidcellen.

Vitamine D = de zon

Wie zich afvraagt: krijg ik wel genoeg vitamine D binnen? Zou zich eigenlijk moeten afvragen: ben ik wel vaak genoeg buiten? Een voorbeeld maakt dat duidelijk: een glas melk levert ongeveer 100 IE (2,5 mcg) vitamine D. Als je op een zonnige junidag ongeveer dertig minuten in bikini op het strand zit, maak je via de huid al 20.000 IE vitamine D aan. Tweehonderd glazen melk! De zon voorziet dus in een hoeveelheid die we niet snel via ons eten binnenkrijgen.

Vitamine D maken we dus aan onder invloed van daglicht. En dat is precies de reden waarom een vitamine D tekort zo veel voorkomt. Zeker in de winter is de zon in Nederland vaak niet krachtig genoeg om ons van voldoende vitamine D te voorzien. En dan nog, in dit land vol kantoortijgers, vrouwen die dagcrème gebruiken met sunblockers (zelfs in de winter!) en kinderen die liever thuis gamen dan op straat spelen kan bijna iedereen wel een vitamine D als extraatje gebruiken. Het advies: naar buiten! (En snel een beetje).

Hoe meer zonlicht, hoe beter

Wie regelmatig zijn neus in de zon steekt, krijgt dus over het algemeen genoeg vitamine D. Elk straaltje UV-licht heeft direct effect op de productie van vitamine D in de huid. En voor iedereen geldt: hoe meer zonlicht, hoe beter. Er zijn mensen die desondanks toch altijd wat extra op hun vitamine D-inname moeten letten. Vooral als je de vijftig voorbij bent of een donkere huid hebt, moet je even overleggen met je huisarts of je voldoende hebt aan je dagelijkse portie zonlicht. Ook jonge kinderen krijgen vaak extra vitamine D om aan een gezond portie te komen.

Wie regelmatig zijn neus in de zon steekt, krijgt dus genoeg vitamine D. Elk straaltje UV-licht heeft direct effect op de productie van vitamine D in de huid. En voor iedereen geldt: hoe meer zonlicht, hoe beter.

Je opdracht voor vandaag: maak vandaag soep of een smoothie van boerenkool. En ga daarna een halfuur wandelen!