Wat eet je voor een optimale sportprestatie? Lekker Gezond kreeg de kans deze vraag te stellen aan één van de beste topsporters van ons land: hockeyer Ellen Hoog. In het interview vertelt ze dat eten als een tophockeyer niet alleen een kwestie is van precies weten wat je eet, maar ook zorgen voor genoeg Tupperware bakjes.

Ellen: “Mijn interesse in gezonde voeding kwam toen ik last van een blessure kreeg die maar bleef hangen. Mijn fysio wees me erop dat ik goed op mijn voeding moest letten, omdat dat ook helpt bij blessures. Toen ik dat hoorde, deed ik gelijk onderzoek. Ik keek documentaires, las boeken en vroeg hulp aan mensen in mijn omgeving. Mijn goede vriendin Nina heeft een saladebar en weet veel van voeding. Ze geeft me tips en weet me altijd weer te inspireren.”

Hoe belangrijk is voeding voor een topsporter?

“Heel belangrijk! Voeding en sport zijn zo sterk met elkaar verbonden. Sinds die blessure luister ik goed naar mijn lijf. Ik vind het leuk dat ik nu precies weet wat ik voor een wedstrijd moet eten om genoeg energie te hebben en wat ik moet eten om snel te herstellen. Daar moest ik wel naar zoeken. Ik heb veel geprobeerd en ervaren. Dan at ik bijvoorbeeld te veel voor een training of wedstrijd en voelde ik steken in mijn buik, nou dan nam ik de keer erna wat minder of at ik wat eerder.”

Je nieuwe boek heet Grenzeloos Gezond. Hoe lastig is het om volgens je eigen gezonde principes te eten als je in het buitenland bent?

“Het is altijd afwachten hoe goed het eten is in het hotel waar je zit. Als we vrije tijd hebben, zoek ik naar een healthy hotspot in de stad. Het wordt nog lastiger als je de gerechten in een land écht niet lekker vindt, dat heb ik bijvoorbeeld in Argentinië. Daar krijg je van die hompen vlees, niks voor mij. Omdat we ongeveer elk jaar daar een toernooi hebben, zocht ik een manier om daar lekkerder te eten. En dan komen de Tupperware bakjes uit mijn kast; ik stop gewoon een aantal bakken met granola en repen in mijn koffer. Daar red ik het wel twee weken mee.”

Leeft gezonde voeding in het team?

“Ja, we steken elkaar wel aan. Kim Lammers en ik zijn zelfs een trend gestart. We kwamen aanzetten met onze bakjes vol granola. De rest moest er elke keer om lachen, maar inmiddels zien we iedereen het vliegtuig instappen met bakjes waar zelfgemaakt bananenbrood, granola of repen in zitten.”

Wat eet je tijdens een wedstrijddag?

“Het hangt ervan af of we ’s ochtends of ’s avonds eten. Als we voor twaalf uur moeten eten, eten we nog koud. Daarna eten we warm. Hotels zijn meestal niet zo creatief op het gebied van voeding, dus dat is dan een simpele pasta. We eten altijd drie uur voor de wedstrijd begint. Daar wordt de dag helemaal op ingedeeld. Na het eten hebben we dan tijd om om te kleden en de wedstrijd te bespreken.”

Krijg je dan geen honger tijdens de wedstrijd?

“Nee, eigenlijk eet ik best veel voordat de wedstrijd begint, dus ik krijg zeker geen trek”, zegt Ellen lachend. “Een half uur voor de wedstrijd eet ook ik altijd een banaan, tijdens de wedstrijd neem ik een energiegelletje en meteen na de wedstrijd een eiwitshake of een reep. In ieder geval iets waar suikers en eiwitten in zitten voor goed herstel. Maar voor de zekerheid heb ik wel altijd een reep in mijn tas, zodat ik wat te snaaien heb.”

Wat is je favoriete land om naartoe te gaan, qua eten?

“In Aziatische landen vind ik het eten superlekker, maar in Amerika toch ook wel. Ik maakte daar een roadtrip en er staan echt niet meer alleen burgers en friet op het menu. Er zijn inmiddels zo veel kleine tentjes waar je gezond eet, zeker in New York! Ik kan er echt van genieten om daar rond te lopen, op elke hoek van de straat heb je weer een lekker eettentje. Qua eten is dat echt mijn favoriete stad, heerlijk.”

Benieuwd naar het boek van Ellen Hoog? Koop het hier!