Het dagelijks eten van nitraatrijke groentes mag elke dag, ondanks dat het lange tijd omstreden is geweest. Het blijkt zelfs dat het de bloeddruk kan verlagen. Maar wat is het effect van rucola en spinazie op je bloeddruk? En waarom werd nitraat eerst afgeraden? De belangrijkste antwoorden op een rij.

Nitraat is een stof die van nature voorkomt in groente. In bijna alle groente vind je iets nitraat, maar rucola, spinazie en rode bieten bevatten veel nitraat. Het dagelijks eten van nitraatrijke groentes was lange tijd omstreden omdat het gevaarlijke nitrosamines zou vormen. Tegenwoordig mogen nitraatrijke groentes wel elke dag, omdat de gezondheidseffecten verwaarloosbaar klein blijken te zijn.

Ook zijn er nieuwe, positieve geluiden over de gezondheidseffecten van nitraatrijke groentes. Volgens onderzoekers van het Maastricht UMC+ hebben nitraatrijke groentesappen een gunstig effect op de bloeddruk.

Waarom werd nitraat eerst afgeraden?

Nitraat is een stof in een groente die in het lichaam kan worden omgezet worden in nitriet. Onder bepaalde omstandigheden zou het kunnen worden omgezet in kankerverwekkende nitrosamines. Daarom was het advies niet te vaak nitraatrijke groentes te eten. Die adviezen werden herzien, omdat de negatieve gezondheidseffecten verwaarloosbaar klein bleken te zijn.

Bietensap – kan dat wel elke dag?

Wie 250 gram groente per dag eet, kan aardig wat nitraat binnenkrijgen maar er zijn geen schadelijke effecten waargenomen op de korte of middellange termijn. Dat komt omdat er grote veiligheidsmarges zijn gebruikt bij het stellen van een maximum nitraat-inname.
Het is echter nog onduidelijk wat het risico is op de langere termijn. Daarom wordt vooralsnog wel aanbevolen voorzichtig te zijn met een nog hogere concentratie van nitraat. Om die reden wordt het afgeraden elke dag bietensap drankjes te drinken; de concentratie nitraat is in dat geval wel erg hoog.

Bietensap en zuurstof

Bietensap wordt veel gedronken worden onder sporters. Het zou leiden tot betere prestaties omdat spieren efficiënter werken en bloedvaten verwijden; zo kan er meer zuurstof naar de spieren worden getransporteerd. Vanuit dit gegeven zijn onderzoekers van het Maastricht UMC+ gaan kijken naar de positieve eigenschappen van nitraatrijke groentesappen. Zij gaven gezonde vrijwilligers drankjes met rucola, spinazie en rode bieten. In hun bloed werd een verhoogde beschikbaarheid van nitraat en nitriet gezien en als gevolg daarvan daalde de bloeddruk. De bloeddruk daalde niet als de proefpersonen een drankje hadden genomen van water met natriumnitraat uit een voedingssupplement.

Verlaging bloeddruk met spinazie en biet

De onderzoekers schrijven in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Nutrition, dat nitraatrijke groenten zoals rucola, spinazie en rode bieten, zorgen voor een verlaging van de bloeddruk.

Elke dag nitraat?

Volgens voedingswetenschappers is er een duidelijk positieve gezondheidseffect bij het eten van veel groente, ook nitraatrijke groente. In alle groentes zitten vitamines, mineralen en antioxidanten. Die antioxidanten zouden zelfs de mogelijke vorming van nitrosamines tegen kunnen gaan. “In principe zit in bijna alle groenten wel iets van nitraat, maar met name groene bladgroenten zoals sla en spinazie zijn rijk aan het stofje”, zegt hoofdonderzoeker dr. Lex Verdijk. “Mocht je extra nitraat in willen nemen, bijvoorbeeld als je een verhoogde bloeddruk hebt, is het eten van meer groenten dus wellicht al voldoende, daar is geen supplement voor nodig.”