Wil je echt heel graag tien jaar jonger geschat worden? En wil je besparen op dure crèmes met veelbelovende voedingsstoffen? Wat je ook smeert, de buitenste huidlaag houdt de meeste stoffen gewoon tegen. Anti-rimpelstoffen moet je via je darmen aanvoeren. Via eten dat barst van de antioxidanten, vitamines, eiwitten en juiste vetten.

Dat voeding en beauty samengaan, is niet onlogisch. In veel voedingsstoffen zit een krachtig wapen tegen veroudering en dna-schade: de antioxidanten (in onder andere bèta-caroteen, astaxanthine, vitamine C en E). Zij houden zowel huid als hersenen elastisch.

Vitamine en mineralen voor je huid 

De huid is ons grootste orgaan. Het zorgt voor bescherming en om dit in goede conditie te houden, heb je vitamines en mineralen nodig. Amandelen zijn rijk aan het antioxidant vitamine E en belangrijke aminozuren die het bindweefsel van de huid in conditie houden. De vetzuren in de amandelen zorgen ervoor dat je huid soepel blijft en voorkomen ook droog en pluizig haar. Dagelijks amandelen eten dus, een klein handje is voldoende.

Citrusfruit, zoals sinaasappel, grapefruit, mandarijn, zit propvol vitamine C. Dit is als antioxidant zeer gezond voor de huid. Boerenkool is, net al andere koolsoorten, rijk aan glucosinolaten en vitamine C, die huid en hersenen beschermen tegen veroudering. Het hoge gehalte aan carotenen in boerenkool beveiligt ons ook tegen uv-straling. Haver is een voedzaam graansoort dat vol zit met selenium (een antioxidant) en silicium (een mineraal). Zo versterkt silicium het haar en de gezonde vetzuren zijn goed voor het vocht in de huid.