Je kent het misschien wel: je was van plan vanavond broccoli te eten, maar de plannen wijzigen en de stronk blijft liggen. Een week later ligt hij er nog steeds, inmiddels niet meer eetbaar. Hop de prullenbak in. Dat loopt op tot een jaarlijkse verspilling van 800 miljoen kilo voedsel door huishoudens alleen. Tijd voor actie!

Stop verspilling, initiatief 1: Pieper Bier

Zoals de naam al zegt, is dit bier gemaakt van aardappels. Het idee komt van Instock, een restaurantketen dat hun menu samenstelt met producten uit de supermarkt die anders worden weggegooid. In Nederland worden jaarlijks 340 miljoen aardappels verspild door te hoge kwaliteitseisen en overproductie. Zonde natuurlijk! Instock kwam met een goed idee voor deze overgebleven piepers: er bier van maken. Door de neutrale smaak van de aardappel komt de hopsmaak sterker naar voren. Ben je in een van hun restaurants, geniet dan met het geredde gerecht van een gered biertje.

Stop verspilling, initiatief 2: Doggybag campagne

Waarschijnlijk heb je geleerd dat je je bord altijd leeg moet eten. In restaurants kun je alleen niet je eigen porties kiezen, waardoor er sneller wat op je bord blijft liggen. Het liefst zou je het later opeten, maar die optie is er vaak niet. Gelukkig komt daar nu verandering in door de doggybag campagne van Natuur & Milieu. Restaurants krijgen vijftigduizend gratis ‘bags’ aangeboden om zo voedselverspilling tegen te gaan. Volgens de oprichters past het perfect bij de zuinige cultuur in Nederland. Vraag de volgende keer dat je uiteten gaat dus gerust of je de rest van je hamburger mee naar huis mag nemen.

Stop verspilling, initiatief 3: Afgeprijsd

Niet alleen huishoudens zijn verantwoordelijk voor voedselverspilling, ook de supermarkt is er schuldig aan. Er wordt jaarlijks 400 miljoen euro aan voedsel weggegooid. Met de app ‘Afgeprijsd’ kun je precies zien welke producten tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en dus in de aanbieding zijn. Je profiteert zo van een goedkoper product en er wordt minder voedsel weggegooid. Een win-winsituatie.

Stop verspilling, initiatief 4: Kromkommer

Schoonheid komt van binnenuit en dat geldt zeker ook voor de lelijke eendjes van de groente- en fruitproductie. Hoewel ze prima smaken voldoen ze niet aan het strenge schoonheidsideaal en worden ze weggegooid. De oprichters van Kromkommer vonden dat niet kunnen en besloten deze ‘gekke’ groenten te redden door er soep van te maken. De soepen worden inmiddels op 150 plekken verkocht, maar je kunt ze ook gewoon online vinden.