De açai bowl, de burrito bowl en de sushi bowl. Alle hippe maaltijden eet je tegenwoordig in een kom. Niet gek vindt Denise Kortlever, culinair trendjournalist en auteur van het boek ‘All-day bowls’: “De kom staat symbool voor een nieuwe, meer ontspannen manier van eten. Precies waar we nu naar op zoek zijn.”

Je hebt een kookboek gemaakt met alleen maar maaltijden in een kom. Hoe kwam je op dit idee?

Denise Kortlever, culinair trendjournalist en auteur van het boek ‘All-day bowls’: “Ik was hier eigenlijk al een tijdje mee bezig. Vroeger heb ik veel meegewerkt achter de schermen bij andere kookboeken en vorig jaar verscheen mijn eerste eigen boek ‘All-day breakfast’. Ik wilde weer een boek over een culinaire trend maken en zag toen ik in Amerika onderzoek deed voor mijn eerste kookboek overal maaltijden in een kom. Niet alleen bij het ontbijt, maar eigenlijk de hele dag. Op het moment dat mijn uitgever vroeg of ik een idee had voor een tweede kookboek, dacht ik daar meteen aan. Nu zie je het steeds meer in Nederland.”

Eten uit een kom staat voor jou symbool voor een nieuwe manier van eten. Waarom?

“Je maakt niet alleen een lichtere versie van een bestaand recept, zoals bij de burrito bowl of de sushi bowl, maar het is ook een meer ontspannen, ongedwongen manier van eten. Ik denk dat daar meer behoefte naar is. Fast casual restaurants zijn niet voor niets heel populair. Die zitten tussen een chique restaurant en een fastfood restaurant in, zoals de luxere hamburgerzaken die je veel ziet. Mensen willen uiteten, maar dit hoeft niet met gestreken tafellinnen en ze hebben ook geen zin in McDonald’s. Eten uit een kom sluit hier perfect bij aan.”

Wat is het geheim van een gebalanceerde maaltijd in een kom?

“Een perfect voorbeeld vind ik bliss bowls, waarvoor ik verschillende recepten geef in het boek. Groente speelt daarin de hoofdrol, daarom begin ik hier graag mee. Ik doe er twee of drie verschillende soorten groente in. Het liefst een interessante combinatie, zoals romige avocado, stevige plakjes wortel en geroosterde zoete aardappel. De volgende stap is een graan of een pseudograan, denk aan quinoa, amarant, spelt of zilvervliesrijst. Dan een beetje eiwit, want dat verzadigd goed. Dit kan van alles zijn, gerookte kip, hummus, linzen, een gekookt eitje of witte bonen. Je maakt het af met extra’s: een simpele dressing, een lichte yoghurtsaus of wat geroosterde pitten en noten voor een beetje bite en goede vetten. Hier kun je eindeloos mee variëren. Omdat je een goede basis hebt van verschillende groente, graan en eiwit, heb je eigenlijk vanzelf een gezonde en gebalanceerde maaltijd. Experimenteer er vooral mee.”

Zijn er ingrediënten die het altijd goed doen in een kom?

“Granen, niet alleen omdat ze anders van je bord vallen haha! Ik vind het leuk dat sommige granen, zoals parelgort of freekeh, nu weer hip zijn. Een goede variatie op couscous en rijst. Avocado vind ik ook een goede toevoeging, verschillende texturen zijn heel belangrijk voor een maaltijd in een kom en het romige van avocado werkt met heel veel ingrediënten. En ik vind het leuk om groente net even anders te bereiden dan we een paar jaar geleden deden. Bloemkool en kikkererwten roosteren bijvoorbeeld, zodat ze een lekkere crunch krijgen.”

All day BowlsAls ik een maaltijd in een kom maak, is het vaak geen geheel. Heb je een tip?

“Meer aandacht aan een goede dressing besteden. Als je een simpele vinaigrette maakt van olie, azijn en een beetje mosterd, dan kun je het met specerijen of kruiden aanpassen aan je maaltijd. Met een beetje ras el hanout bijvoorbeeld als het een gerecht uit het Midden-Oosten is. Alles komt dan veel meer bij elkaar. Het helpt ook om je gerecht af te maken met fijngesneden kruiden, feta of granaatappelpitjes. Of je verdunt hummus met olijfolie of yoghurt, zodat het een dressing wordt.”

Benieuwd naar het boek van Denise? Je kunt hem bestellen via bol.com »

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier ‘Gezonde voeding’