Gezond en fit willen we allemaal zijn, maar hoe bereik je dat? Volgens de Indiase gezondheidsleer Ayurveda door je voedingsstijl aan te passen aan de behoefte van je lichaam. Hoewel deze manier van leven wint aan populariteit, kennen veel mensen het nog niet. We zetten de belangrijkste principes op een rij.

Volgens Ayurveda geneeskundige Cornelis Peters zijn we vergeten dat we bestaan uit onze voeding. “We eten wat we denken dat we moeten eten, leven niet in een bepaald ritme en verwachten dat de natuur zich ook aan die situatie – en dus aan ons – aanpast.” Maar hoe doe je dat?

Ayurveda voor beginners

Ingewikkeld? Peters helpt je op weg met deze voedingstips:

  1. Strooi met kruiden, en dan niet alleen met peper en zout. In de Ayurveda worden veel soorten gebruikt, omdat het je maaltijd fantasievoller maakt qua smaakbeleving. En het bevat vitaminen en mineralen. Begin bij de groothandel en koop bijvoorbeeld dille, bieslook en koriander. Vervolgens kun je ze zelf kweken. Combineer ze en varieer.
  2. Neem een maaltijd in beide handen, wat er in past is voldoende. Grotere mensen hebben grotere handen dan kleinere mensen. Je handen staan dus perfect in verhouding met je behoefte.
  3. Ga uit van de zes smaken: zoet, zuur, bitter, scherp, wrang en samentrekkend. Al deze smaken moeten dagelijks in de maaltijd zitten.
  4. Volg je eigen ritme en het ritme om je heen, in plaats van continu door te gaan en te verwachten dat alles zich aan onze (onnatuurlijke) situatie aanpast.
  5. Luister naar je lichaam, en laat die bepalen wat je binnenkrijgt.
  6. Koop voedsel uit de streek, vers en maak het zelf klaar. Kook zo min mogelijk uit potjes, pakjes en blikken. Je weet namelijk niet goed wat daar in zit.

Eet waar je behoefte aan hebt – hoe doe je dat?

“Ieder mens ziet er van buiten anders uit, daar kijkt niemand van op. Maar ook van binnen ziet iedereen er anders uit. Om tot de juiste voeding te komen, moet je kijken naar je constitutie, de tijd van het jaar en de streek waar je woont.” “En”, voegt Peters toe, “je luistert naar je lichaam en eet waar het behoefte aan heeft.”

Eten in balans

Omdat iedereen er zowel van buiten als binnen anders uitziet, gaat Ayurveda uit van drie types die ze Vata, Pitta en Kapha noemen. Alle drie zijn ze verantwoordelijk voor een deel van ons lichaam. Vata is verantwoordelijk voor het bewegingsprincipe, Pitta voor het stofwisselingsprincipe en Kapha voor het structuurprincipe.

Als je kerngezond bent, dan zijn deze drie types in balans. Maar bij de meesten domineert er één. Om te weten welke dat bij jou is, kijk je naar bepaalde kenmerken. Denk aan gewicht, soort dromen en haarkleur. Met de juiste voeding kun je volgens Ayurveda de drie types in balans brengen. En daarmee kom jij dus ook in balans. “Door kleine aanpassingen voel je al een groot verschil”, aldus de Ayurveda geneeskundige.