We hebben ze broodnodig: eiwitten. Al was het maar omdat ze net als vetten een verzadigd gevoel geven. Daarnaast is eiwitrijk voedsel (vis, vlees, eieren, noten, peulvruchten) belangrijk voor de spieropbouw, bij jongeren én ouderen. Veel opa’s en oma’s gaan gebukt onder krachtverlies door een gebrekkige eiwitinname.

Van officiële instanties zoals het Voedingscentrum hoort u het (nog) niet, maar de verhouding tussen de macrovoedingsstoffen kan echt anders: méér eiwitten en vetten en mínder koolhydraten (granen!) en suikers. Dit nieuwe evenwicht begint al bij het ontbijt, dat naar ons inzicht minder dient te leunen op brood. Daarom levert ons Gezonde lifestyle Eet-Adviesboek onder meer eiwitrijke ontbijtadviezen, zoals het ‘Budwig-ontbijt’. Ook voor de lunch en het diner ligt de nadruk op gezonde producten in de juiste verhouding, net als bij de tussendoortjes.

Onze adviezen zijn voor een belangrijk deel terug te voeren op de oervoeding (‘paleo’) en mediterrane voeding. Aan calorieën-tellen doen we dan ook niet. De hoeveelheid voeding (kwantiteit) vinden we niet zo belangrijk. Want wie kwalitatief gezonde producten eet in de juiste verhouding – dus met voldoende eiwitten en vetten – raakt vanzelf prettig verzadigd!