Vergeet reclamecampagnes over superfruit uit alle hoeken van de wereld. Een simpel eitje van de kippenboer om de hoek, levert je maar liefst zeven vitaminen op. Een indrukwekkende prestatie voor zo’n simpel, lekker en goedkoop voedingsproduct.

Niets lekkerder dan een eitje bij het ontbijt, een omelet als lunch of een ei op je bord nasi. Ei smaakt altijd. Dat is goed nieuws, want ze zijn ook nog eens gezond, goedkoop, veelzijdig en een uitstekende hongerremmer. Een ei zit natuurlijk vol eiwitten; een ei levert ongeveer zes gram eiwit. Eiwit geeft als voedingsstof een goed gevoel van verzadiging.
Ook bevatten eieren allerlei vitaminen en de mineralen ijzer en fosfaat. Eieren zijn vanwege al deze voedingsstoffen zeer voedzaam, bijvoorbeeld voor de huid vanwege de vitamine A. Het eigeel bevat zeer sterke antioxidanten voor de ogen: carotenoïden en luteïne. Deze stof kan helpen tegen ouderdomsblindheid (maculadegeneratie). Eén van de oorzaken van deze oogziekte is namelijk een tekort van bepaalde voedingsstoffen, waaronder luteïne. Dit eiwit speelt een belangrijke rol voor de groei en het herstel van het lichaam.

Eieren slecht voor je cholesterol? Nee!

En tot slot dit: eieren zijn niet slecht voor je cholesterol. In eieren zit inderdaad cholesterol, maar het cholesterol in een ei heeft nauwelijks invloed op ons cholesterolgehalte blijkt uit steeds meer onderzoeken. Een hardnekkige mythe die bij deze nog maar een keertje doorgeprikt is.

Je opdracht voor vandaag is simpel: eet ei. Het liefst als broodbeleg! Ons brood beleggen we vaak minder gezond dan we denken. In chocoladehagel zit echt alleen maar suiker, in kaas veel zout en ook vleeswaren moeten we met mate eten omdat het bewerkt vlees is. Een eitje kent geen van deze nadelen; het is lekker en gezond broodbeleg. Vitaminerijk, zoutarm en suikervrij.

Dit zit in ei:

  • Vitamine A – nodig voor de huid, ons zicht en ons afweersysteem
  • Vitamine B2 – belangrijke voor de stofwisseling
  • Foliumzuur (vitamine B11) – niet alleen raadzaam als je zwanger bent, ook ‘gewone’ mensen hebben B11 hard nodig voor de groei en aanmaak van rode en witte bloedcellen
  • Vitamine D – nodig voor de botten en voor een betere opname van calcium en fosfor
  • Vitamine E – beschermt lichaamscellen tegen beschadiging
  • Vitamine B12 – zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen
  • Vitamine K – zorgt voor goede bloedstolling