Smoothies zijn er in allerlei soorten en maten. De sapjes kunnen heel gezond zijn, maar dan moet je wel weten hoe je een gezonde smoothie maakt. Wolter Zuid, orthomoleculair therapeut, vertelt wat je het beste wel én niet kunt doen bij het maken van smoothies.

Do’s

Maak groene smoothies. “Groene smoothies zijn smoothies gebaseerd op groene bladgroentes, zoals bleekselderij, avocado of spinazie. Dit soort smoothies bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen. Je kunt bijvoorbeeld een smoothie maken van spinazie, gember, broccoli en komkommer.”

Wissel af met groenten en fruit. “Dagen achter elkaar andijvie eten kan giftig zijn voor je lichaam. Het is daarom belangrijk om te variëren met groenten en fruit.”

Eet smoothies die je lekker vindt. “De eerste slok van een groene smoothie kan een beetje heftig zijn door de sterke groentesmaak. Maak je smoothie lekkerder door er iets appelsap bij te doen of een mango te gebruiken. Hier wordt je smoothie zoeter van. Bovendien houd je het langer vol als je het lekker vindt.”

Neem ’s ochtends een smoothie. “In principe maakt het niet zo heel veel uit wanneer je een smoothie neemt, maar ’s ochtends een smoothie nemen is de ideale opstart. Een glas is voldoende, maar je kunt het ook opbouwen naar een halve liter. Een groene smoothie geeft je een vol gevoel en bevat geen tot nauwelijks glucose, waardoor je later op de dag minder snel last krijgt van bloedsuikerspiegelingen.”

Don’ts

Alleen maar smoothies eten. “Als je begint met het maken van smoothies, is het belangrijk dat je langzaam begint met opbouwen. Het spijsverteringssysteem heeft tijd nodig om te wennen aan de krachtige enzymen, vezels en vitaminen die het binnenkrijgt. Het kan zijn dat je last krijgt van lichte spier- en gewrichtsklachten of hoofdpijn. Dit komt doordat het lichaam bezig is met ontgiften.”

“Er zijn mensen die zeggen: ‘Een weekendje detoxen en dan ben ik er weer.’ Zo werkt het niet, want je lichaam heeft tijd nodig voor reparatie. Neem in plaats daarvan af en toe een smoothie naast je dagelijkse voedingspatroon.”

Aangelengde smoothies kopen. “Om er zeker van te zijn dat je een gezonde smoothie hebt, kun je ze het beste zelf maken. Smoothies in de supermarkt kunnen echte dikmakers zijn en bomvol suikers zitten. Deze zijn meestal aangelengd met sapconcentraat en bevatten toegevoegde suikers, zodat ze langer bewaard kunnen blijven.”

Bieten en wortels mengen met fruit. “Smoothies maak je zoeter door er fruit doorheen te doen. Fruit gemixt met bieten en wortels heeft een hoger glucosegehalte en bevat dus veel suikers. Bieten zijn van nature eigenlijk al best heel zoet.”