Rauwe honing, goijbessen, tarwegras en chiazaad; grote kans dat je al deze ‘superfoods’ beu bent. Maar de trend ‘gezond’, ‘nieuw’ en ‘beter’ is echt nog niet overgewaaid. Daarom vroegen we aan foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food: wat staat ons te wachten? Interessant: de supermarkt wordt weer een markt.

“We zijn moe van alle foodhypes”, zegt foodtrendwatcher Marjan Ippel. “Dit komt ook door alle foodsceptici die met kritische boeken en artikelen blootleggen wat er met ons eten aan de hand is. We zijn langzaamaan iets kritischer en met afstand gaan kijken. Een hype kan en zal altijd gebeuren, maar ik denk dat er niet meer iets zo massaal gevolgd wordt zoals de superfoodhype.” De vraag is natuurlijk: waarom volgen wij die hypes? Ippel: “Voedsel is religie. We hebben behoefte aan beperking in de belachelijke grote voedselkeuze die er is. Iemand die vertelt: dit mag wel, dit mag niet. Hypes doen dat, net zoals een religie dat ook doet. Je behoort dan tot een groep, je krijgt een richting.”

Wat kunnen we nou verwachten op de menukaart van foodtrends? gezondNU sprak Ippel over onze smakelijke toekomst. Wel geeft zij aan: “Het heeft geen vast begin en einde. Sommige trends hebben een hele lange aanloop nodig, anderen breken opeens door en verdwijnen ook snel. Deze trends zie je niet al direct in 2016, maar komen zullen ze.”

1. Vegetarisch met peulvruchten eten

“Volgend jaar is het jaar van de peulvrucht. Ik verwacht dat dit verder zal gaan dan enkel dat jaar. Peulvruchten zijn namelijk een mooie vervanging voor vlees. We zullen meer vegetarisch of zelfs veganistisch eten, alleen zal het niet die stempel hebben. Vlees gaat ook niet weg, er komen alleen maar vleesrestaurants bij. We zullen vlees blijven eten, maar wel op een andere manier. Kwalitatief beter vlees, maar ook minder. Het wordt meer een extraatje, een lekkere verwennerij, zoals een saus dat is.” En waarom nou juist de peulvrucht? “Het alternatief is insecten, dat is heel wat minder aantrekkelijk.”

2. Verfijnde streetfood

Ippel verwacht een focus op het middensegment in de keuken: verfijnde streetfood. Streetfood gecombineerd met haute cuisine: een mix van het informele en betaalbare van streetfood en de verfijnd-luxe opmaak en ingrediënten van sterrenzaken. “Dit wordt vertaald in restaurants, maar je zult het uiteindelijk ook terugzien in de supermarkt. In England zie je bijvoorbeeld veel verfijndere kant-en-klare maaltijden in de supermarkt, dat zal je ook bij ons gaan zien.”

3. Supermarkt wordt weer markt

De supermarkt zelf staat ook wat veranderingen te wachten. “In de supermarkt zal er meer focus liggen op het ‘markt’-aspect. Dus geen schappen vol met hetzelfde product, maar een mooie, marktachtige presentatie met meer verse producten. Die presentatie zal zich ook uitten in een eetgelegenheid in de supermarkt, een eetbarretje bijvoorbeeld. Hiermee laat de supermarkt zien wat je kan maken met de producten en welke kwaliteit zij leveren. Al zie ik het ook nog wel in vijf jaar gebeuren dat juist koks een eigen markthal met barretjes beginnen.”

4. Ontbijt als nieuwe ‘dinerdate’

“Ontbijten wordt steeds meer een genietmoment en iets wat je de hele dag door kunt doen. Zo heb je al ontbijtbars waar je de hele dag terecht kunt, het ontbijt als de nieuwe ‘dinnerdate’. Nu ontbijten we vooral uit gezondheidsoverwegingen: we zien ontbijten als de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik verwacht dat die opvattingen als gevolg van nieuwe wetenschappelijke inzichten ook zullen verschuiven.”

5. Voeding als medicijn

“Tegenwoordig eten we al wel bepaalde dingen tegen kleine en grotere kwalen als allergieën en zelfs kanker, maar ik verwacht dat dit steeds verder gaat. Nu al lopen er onderzoeken naar de invloed van voeding op bijvoorbeeld autisme. In de toekomst zullen wij psychische aandoeningen kunnen indammen door voeding: via je je darmen je psyche sturen.”

6. Het nieuwe eten: alles bevattende poeder en 3D

“Er is een poeder op de markt dat alles bevat wat je dagelijks nodig hebt: Soylent. Dit is met crowdfunding ontwikkeld vanuit het idee dat eten veel tijd en geld kost. In de toekomst zullen we niet allemaal dit poeder drinken, maar ik denk wel een bepaalde groep, want de crowdfundactie bracht een paar miljoen dollar op. Daarnaast denk ik ook dat we met een 3D printer deels ons eigen eten zullen printen. Dat je in een restaurant gewoon wat basisstoffen uitzoekt en daar iets moois mee print in 3D, ja dat zie ik wel gebeuren.”

Tekst: Jeanine Bakker