Groene thee is gezond. Maar welke moet je kiezen? In de wirwar van smaken en soorten thee weet je niet welk doosje groene thee je moet kiezen. Wat zijn de verschillen (behalve prijs)? Wat zit er naast gedroogde blaadjes nog meer in het zakje? gezondNU ontleedt groene thee en ontdekt via levensmiddelentechnoloog Frans M. de Jong interessante theefeiten.

In de dranken top drie staat thee op de derde plaats – met water en koffie op nummer één. We drinken zo’n honderd liter thee per jaar. Het liefst drinken we de zwarte theevariant, maar steeds meer mensen kiezen voor de groene.

Verschil tussen groene en zwarte thee

Thee, van origine een drank uit China en Japan, drinken we sinds de zeventiende eeuw. De theebladeren die de handelaren meenamen uit het verre Oosten waren zo duur dat het thee een elitedrankje was. Bijzonder: nu is het één van de meest gedronken dranken en zelfs goedkoper dan koffie.

De groene en zwarte thee komen van dezelfde plant en doorlopen deels dezelfde weg. Groene thee wordt gedroogd en is klaar. Zwarte thee wordt nog gefermenteerd; een waaier blaast vochtige lucht tussen de bladeren, de kleur verandert en het typische thee-aroma ontwikkelt zich.

Groen gezonder dan zwart?

Fermenteren is het grote verschil tussen zwarte en groene thee. Daardoor behoudt groene thee zijn karakteristieke kleur, bittere smaak en flavonoïden, een natuurlijke antioxidant. Juist die flavonoïden zijn de reden waarom groene thee allerlei goede eigenschappen krijgt toegeschreven. Studies suggereren dat deze antioxidant het risico op hart- en vaatziekten en allerlei ziektes voorkomt.

Klopt dat? We vragen het aan Frans de Jong. Hij is levensmiddelentechnoloog, richtte met een aantal studievrienden Biochem Laboratoriumgroep op en deed onderzoek naar voedingsmiddelen. Vanuit die kennis schreef hij de boeken Kookgeheimen, Ons Voedsel en Ons Voedsel In Getallen.

“Theebladeren bevatten antioxidanten. Zwarte thee verliest deze voor een groot deel tijdens fermenteren, en heeft er dus minder. Algemeen gezegd werken antioxidanten gezondheidsbeschermend. Maar er is weinig hard bewijs dat groene thee dit effect ook heeft ”, aldus De Jong.

Maar er zijn meer redenen om groene thee te drinken. Want waarom krijg je van sterke, groene thee een stroeve mond? Dit komt door tannine die in groene thee zit, deze stof bindt zich aan de eiwitten  in je mond en zo krimpen de enzymen uit je speeksel ineen. De Jong: “Een nadeel is dat de stof ook calcium- en ijzeropname in je lichaam belemmert, en zo een ijzer- of calciumtekort kunnen veroorzaken.”

Hoeveel groene thee zit er in deze groene thee?*

Citroen (Jumbo): 76% groene thee

Munt (Jumbo): 90% groene thee

Pure groene thee (Pickwick): 100% groene thee

Groene thee met aroma (Lipton): 99,4% groene thee (en 1,0 gram suiker per 200 ml)

Losse groene thee, biologisch (Piramide): 100% groene thee

*Deze lijst is uiteraard niet uitputtend, Er zijn random een aantal veel gekochte soorten thee als voorbeeld genomen.