Zwarte rijst? Jazeker. Was deze volkoren graansoort vroeger alleen voor de keizer, nu vind je hem in vrijwel elke supermarkt. En dat is goed nieuws, want deze donkere korrel is gezond, lekker en veelzijdig. Ontdek de geheimen en zet zwarte rijst vanavond nog op het menu.

Geheim 1: In zwarte rijst zitten meer antioxidanten dan in blauwe bessen

Wow: in een eetlepel zwarte rijst zitten meer antioxidanten dan in een eetlepel blauwe bessen. Tegelijkertijd zitten er ook meer vezels en vitamine E in, maar minder suiker. Drie keer hoera voor zwarte rijst! Antioxidanten zijn goed voor het lichaam, omdat ze vrije radicalen kunnen neutraliseren. Onze tip: week zwarte rijst eerst, zodat de rijst alvast wordt voorgegaard en je de bereidingstijd kunt verminderen. Zo behoud je meer van de gezonde voedingsstoffen.

Geheim 2: Zwarte rijst is niet hetzelfde als wilde rijst

Ingewikkeld: twee soorten rijst die allebei zwart zijn, nootachtig smaken en vrijwel dezelfde gezondheidsvoordelen hebben en toch anders zijn. Welkom in de wereld van zwarte en wilde rijst. Er zijn twee grote verschillen tussen deze twee soorten rijst die allebei zwart zijn. Het eerste verschil: wilde rijst is helemaal geen rijst, maar lid van de grasfamilie. Zwarte rijst daarentegen behoort wel tot de rijstfamilie en wordt van oudsher gekweekt in China. Het tweede verschil is dat wilde rijst lang is, terwijl zwarte rijst bestaat uit een korte korrel.

Geheim 3: Je maakt er een verrassende melk of pap mee

Rijstmelk of rijstepap – dat is smullen! Maar hoe leuk is het om een donkerpaarse variant te maken? Met zwarte rijst kan het. Voor rijstmelk heb je ongeveer een half kopje biologische zwarte rijst nodig (gespoeld en gekookt), twee tot drie kopjes drinkwater en een blender. Eventueel kun je nog vanille-extract, kokosmelk, cacaopoeder of kaneel toevoegen. Even blenden en klaar! Voor een kom rijstepap gebruik je 75 gram zwarte rijst en 120 milliliter kokosmelk. De rijst kook je in ongeveer 60 minuten in 200 milliliter water. Je kunt het nog op smaak brengen met vanille-extract, kardemom, kokosbloesemsuiker en/of kaneel. Als topping kun je vers fruit, noten of ander lekkers toevoegen.

Geheim 4: Het smaakt nootachtig

Naast de hoeveelheid antioxidanten, is er nog een groot verschil met andere soorten rijst: de smaak. Zwarte rijst smaakt intenser, zoeter en nootachtig. Je hebt dus maar weinig andere ingrediënten en smaakmakers nodig om een lekker maaltje op tafel te zetten. Zwarte rijst is een beetje kleverig en leent zich perfect voor gerechten als risotto of sushi. Wilde rijst is trouwens eerder geschikt voor salades of in een mengsel met granen.

Geheim 5: Zwarte rijst wordt paars

Tijdens het koken krijgt zwarte rijst vaak een donkerpaarse kleur. Dat maakt dit graan ook zo mooi in een gerecht: het steekt prachtig af tegen een gele paprika of oranje pompoen. Het oog wil immers ook wat! Extra leuk: ook het kookwater wordt donkerpaars, waardoor je ander eten ook een paarse gloed kunt geven. Kook bijvoorbeeld eens een ei in het paarse kookwater! Let wel op je kleding; het paarse pigment is zo sterk dat het ook je metalen kookgerei, aanrecht of kleding paars kan kleuren. En of je dat wilt ….

Heb je zin om te koken met zwarte rijst? Deze salade met granaatappel is heerlijk!