Janneke en Amande Koeman, bekend als de Foodsisters, zetten zich in om Nederland een stukje gezonder te maken. Zo willen ze het bewustzijn over het eten van suiker vergroten, omdat ze dit gebakken lucht vinden. Welke gezonde ingrediënten mogen volgens de Foodsisters niet in je keuken ontbreken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt is soms nog een hele klus. Daarom vragen wij toonaangevende voedingsdeskundigen wat zij onmisbaar vinden in de keuken. Gezondheidsdeskundigen Janneke en Amande Koeman, bekend van hun website Foodsisters.nl en de kookboeken ‘Foodsisters’ en ‘Gezond slank met de Foodsisters’, laten zien wat jij deze week zeker in huis moet halen:

1. Boerenkool

“Het is leuk om met boerenkool iets anders te maken dan de bekende stamppot. Zo is het verrassend lekker in een salade. Boerenkool is niet per definitie gezonder dan andere groente zoals broccoli, spruitjes of spinazie.”

2. Granaatappelpitjes

“Deze kleine smaakbommetjes vind je veel terug in onze recepten. Je kunt ze verwerken in een ovenschotel, salade of ’s morgens in de yoghurt of kwark.”

3. Snoepgroenten

“Worteltjes, tomaatjes, paprikareepjes en snackkomkommer, wij kunnen niet meer zonder! Als kinderen kregen we het zelfs al mee naar school. Onze vriendinnen hebben het er nog over dat we bloemkoolroosjes in onze broodtrommel hadden. Snoepgroenten zijn ook lekker om te dippen in hummus of een zelfgemaakte dip. Denk aan kwark met verse kruiden of een beetje zuivelspread.”

4. Bloemkool

“Een hele veelzijdige groente. Als je niet van gekookte bloemkool houdt, is het leuk om bloemkoolnasi te maken. Wanneer je het fijnmaalt, heeft het namelijk een hele andere smaak. Aardappels kun je ook vervangen door bloemkool in een huzarensalade bijvoorbeeld, je kunt er risotto van maken of het rauw verwerken in een salade.”

5. Ei

“Ei mag niet in deze lijst ontbreken. Het is achterhaald dat je drie eieren per week mag eten: neem er gerust elke dag één.”

6. Verse kruiden

“Je geeft een gerecht veel smaak met verse kruiden. Een favoriet in ons vorige kookboek is de kruidenolie. Je snijdt hiervoor basilicum en peterselie fijn, mixt het met 1,5 deciliter goede olijfolie, een teentje knoflook en een beetje zout. Lekker bij risotto, rauwe asperges of over een plakje rauwe ham.”

7. Haring

“Vergeet onze Hollandse haring niet. Een goed tussendoortje als je trek hebt, boordevol gezonde vetten. Ook lekker als voorgerecht. Snijd het dan fijn, mix het met komkommer, een uitje, augurk en een beetje mayonaise of kwark.”

8. Soep

“We zijn dol op soep. Je kunt er veel mee variëren en het is super voor de slanke lijn. Een goede manier om extra veel groente te eten en je kunt er makkelijk meerdere dagen van eten. Zelfs van sla en witlof kun je een lekkere soep maken.”

9. Zuivelspread

“We krijgen bijna elke week wel een mailtje met de vraag waarom we zoveel zuivelspread in onze recepten gebruiken, vaak in plaats van slagroom en crème fraîche. Zo kun je soepen en sauzen toch een romige smaak geven. En je kunt er groente mee pimpen. Als mensen zeggen dat ze geen groenten lusten, geven wij een recept voor een kerriesausje van zuivelspread.”

10. Avocado

“Een bron van goede vette en plantaardige eiwitten. Wij adviseren om maximaal twee avocado’s per week te eten, vanwege de calorieën en milieubelasting. Favoriet zijn de recepten voor chocolademousse en ijsjes met avocado.”