Janneke en Amande Koeman, bekend als de Foodsisters, zetten zich in om Nederland een stukje gezonder te maken. Zo willen ze het bewustzijn over het eten van suiker vergroten, omdat ze dit gebakken lucht vinden. Welke gezonde ingrediënten mogen volgens de Foodsisters niet in je keuken ontbreken?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt is soms nog een hele klus. Daarom vragen wij toonaangevende voedingsdeskundigen wat zij onmisbaar vinden in de keuken. Gezondheidsdeskundigen Janneke en Amande Koeman, bekend van hun website Foodsisters.nl en de kookboeken Foodsisters en Gezond slank met de Foodsisters, doken speciaal voor Lekker Gezond in hun keukenkastjes en delen de gezonde ingrediënten die ze altijd in huis hebben. Inspiratie gegarandeerd!

1. Snoepgroenten

“Worteltjes, tomaatjes, paprikareepjes en snackkomkommer, wij kunnen niet meer zonder! Als kinderen kregen we het zelfs al mee naar school. Onze vriendinnen hebben het er nog over dat we bloemkoolroosjes in onze broodtrommel hadden. Snoepgroenten zijn ook lekker om te dippen in hummus of een zelfgemaakte dip. Denk aan kwark met verse kruiden of een beetje zuivelspread.”

2. Granaatappelpitjes

“Deze kleine smaakbommetjes vind je veel terug in onze recepten. Je kunt ze verwerken in een ovenschotel, salade of ’s morgens in de yoghurt of kwark.”

3. Pistachenootjes

“Het grote voordeel van ongepelde pistachenootjes is dat je ze niet gedachteloos in je mond kunt stoppen. Een ideaal tussendoortje dus! Neem wel maximaal één handje per dag. Dit zijn ongeveer dertig pistachenootjes.”

5. Verse kruiden

“Er is een interessant onderzoek gedaan dat bewees dat het dagelijks eten van 200 gram blauwe bessen gedurende een maand leidde tot een verbetering van de bloedvatfunctie en een afname van een te hoge bloeddruk bij gezonde mensen. Daarnaast zijn ze ook lekker in een zelfgebakken havermoutbrood of een muffin.”

“Je geeft een gerecht veel smaak met verse kruiden. Een favoriet in ons vorige kookboek is de kruidenolie. Je snijdt hiervoor basilicum en peterselie fijn, mixt het met 1,5 deciliter goede olijfolie, een teentje knoflook en een beetje zout. Lekker bij risotto, rauwe asperges of over een plakje rauwe ham.”

6. Haring

“Vergeet onze Hollandse haring niet. Een goed tussendoortje als je trek hebt, boordevol gezonde vetten. Ook lekker als voorgerecht. Snijd het dan fijn, meng het met komkommer, een uitje, augurk en een beetje mayonaise of kwark.”

7. Soep

“We zijn dol op soep. Je kunt er veel mee variëren en het is super voor de slanke lijn. Een goede manier om extra veel groente te eten en je kunt er makkelijk meerdere dagen van eten. Zelfs van sla en witlof kun je een lekkere soep maken.”

8. Zuivelspread

“We krijgen bijna elke week wel een mailtje met de vraag waarom we zoveel zuivelspread in onze recepten gebruiken, vaak in plaats van slagroom en crème fraîche. Zo kun je soepen en sauzen toch een romige smaak geven. En je kunt er groente mee pimpen. Als mensen zeggen dat ze geen groenten lusten, geven wij een recept voor een kerriesausje van zuivelspread.”

9. Avocado

“Avocado is een bron van goede vette en plantaardige eiwitten. Wij adviseren om maximaal twee avocado’s per week te eten, vanwege de calorieën en milieubelasting. Favoriet is ons recept voor chocolademousse van avocado. Dit is de makkelijkste chocolademousse die je ooit gemaakt hebt! Alle ingrediënten doe je bij elkaar in de kom, mengt het door elkaar en je kunt genieten van heerlijk zelfgemaakte chocolademousse.”

10. Bloemkool

“Een heel veelzijdige groente. Als je niet van gekookte bloemkool houdt, is het leuk om bloemkoolnasi te maken. Wanneer je bloemkool fijnmaalt, krijgt het namelijk een heel andere smaak. Aardappels kun je ook door bloemkool vervangen, bijvoorbeeld in een huzarensalade. Maar je kunt van (grof) fijngemalen bloemkool ook risotto maken of het rauw verwerken in een salade.”

Lees meer over dit onderwerp