Eten mooi opdienen, kun je wel aan creative chef en foodstylist Anne Fleur Sanders overlaten. Als kleine meid zat ze al met grote ogen op het aanrecht van haar culinaire moeder. Vooral toetjes en taarten waren favoriet, maar oké, ‘die horen niet bij de 10 gezondste’. Welke ingrediënten horen daar zeker wel in thuis?

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer vertelt Anne Fleur Sanders, creative chef, foodstylist en schrijver van het boek ‘Proef de zee’ welke producten een ereplek hebben in haar keukenkastjes:

1. (natuurlijk) zeezout

“Sinds ik met mijn neus op een zoutbassin heb gestaan, ben ik nog bewuster geworden van het verschil tussen natuurlijk zout en synthetisch fabriekszout. Het kleine ambachtelijke zoutfabriekje daar, op het strand van Hirado, is voor mij één van de meest indrukwekkende plekjes op aarde, omdat je daar zout zag ontstaan, zonder poespas. Betoverend! Zout speelt een belangrijke rol in het compleet maken van een mooi gerecht; het versterkt en intensiveert wat je proeft.”

2. Zeewier

“Er bestaan allerlei soorten zeewier, met allemaal een eigen smaak, structuur en bereidingswijze. Naast dat zeewier bomvol belangrijke voedingsstoffen zit, kun je zeewier gebruiken om het gerecht interessanter te maken, veelzijdiger in smaak, uiterlijk en mondgevoel. Denk aan knapperig gebakken Dulse door je hutspot of zeesla op je sandwich – heerlijk!”

3. Zuurdesem

“Ik ben aan het experimenteren met zuurdesem en bak daarmee broden, crackers, koeken en taarten. Hoewel het voelt alsof ik er een kind bij heb – je moet de desemstarter elke dag voeden zodat hij in leven blijft – krijgt het brood een interessante, volle en licht zure smaak.”

4. Eetbare bloemen

“In het voorjaar kijk ik uit naar de eerste sprietjes van mijn gezaaide komkommerkruid, Oost-Indische kers en goudsbloemen. Maar denk ook aan madeliefjes, paardenbloem, vlierbloesem en kruidenplantjes die je laat doorgroeien tot er bloemetjes aan komen. De bloemen en de blaadjes gebruik ik in salades, zelfgemaakte kaas en meringues. Een gerecht wordt onmiddellijk vrolijker en aantrekkelijker. Daarnaast bevatten eetbare bloemen veel gezonde voedingsstoffen.”

5. Mosterd

“Mosterd heeft alles in zich om een gerecht of boterham extra pit te geven. Niet alleen een lepel mosterd in je aardappelpuree of soep is heerlijk, maar wist je dat mosterdzaadjes die je kort roostert in een koekenpan een nootachtige smaak krijgen? Ze zijn dan super lekker over een salade of door zelfgemaakte hummus of kruidenboter.”

6. Bonen en peulvruchten

“Ik heb altijd kikkererwten, boterbonen en linzen in huis. Tussen de middag heb ik niet altijd trek in een boterham en een bonensalade met komkommer, geitenkaas en noten is snel gemaakt. Ik gebruik bonen uit blik, maar heb ook vaak doperwtjes en edamame (sojabonen) in de vriezer liggen. Gelukkig eten de kinderen die ook graag.”

7. Noten

“Die heb ik altijd in huis als tussendoortje voor wat energie. Gehakte walnoten of amandelen geven ook een geweldige structuur aan taarten en cakes. Ook maak ik zelf notenpasta voor op brood of in de yoghurt. Super gezond en altijd lekker.”

8. Gedroogde shiitakes

“Met shiitakes kun je alle kanten op: door de paddenstoelenragout, in een bouillon of als knapperig gebakken stukjes over de spruitjes. Gebruik vooral ook het water waarin je de shiitakes hebt laten wellen, hierin zitten ontzettend veel voedingsstoffen en geeft je gerecht een extra laagje umami.”

9. Miso

“Miso is een pasta van gefermenteerde sojabonen. Het proeft wat mij betreft ‘letterlijk’ naar de Japanse keuken. Een klein lepeltje geeft meteen een Japanse touch aan een soep, roerbakgerecht of dressing. Het verdiept je gerecht en maakt het vol – zo ontstaat comfortfood!”

10. Peren en rozijntjes

“Als mijn zoon van twee de keuken in wandelt, zegt hij standaard dat hij een peer wil. Als er alleen maar andere fruitsoorten zijn, raakt hij gefrustreerd. Peer hebben we dan ook bijna altijd in huis tijdens het seizoen, van september tot juni. En wanneer we op pad gaan, gaat er altijd gedroogd fruit mee. Een gezond en lekker alternatief voor snoep en koek.”

Koop het boek ‘Proef de zee’ van Anne Fleur Sanders »

Foto: Steef Fleur