Anna Yilmaz bakte de sterren van de hemel in het programma Heel Holland Bakt. Met succes, want ze won deze populaire wedstrijd. Maar Anna duikt niet alleen graag de keuken in om taarten te bakken, ze is ook gek op koken. Met ons deelt ze de ingrediënten die een ereplekje in haar keukenkastjes hebben.

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan deskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer vertelt Anna Yilmaz, winnaar van Heel Holland bakt en schrijver van het boek Heel Holland Bakt – Veel lekkers van Anna, welke ingrediënten je altijd in haar keuken vindt:

1. Olijfolie

“Olijfolie vind ik heerlijk door salades, maar ik dip er ook graag brood in met een beetje zout. Meestal haal ik mijn olijfolie bij een speciaalzaak. Zo kan ik het proeven en krijg ik ook meteen achtergrondinformatie over de persing. Het is de investering echt waard om een goede fles olijfolie te kopen.”

2. Zoete aardappel

“Altijd heb ik zoete aardappel in huis. Je kunt er lekker zoete aardappelfrietjes van maken in de oven. Ook is het een handig ingrediënt als je gezonder wilt bakken. Met zoete aardappel, cacao en zwarte bonen maak je een soort brownie. Het smaakt niet zo lekker als een normale brownie, maar het is wel een gezondere manier om je cacaobehoefte te stillen. Functioneel lekker dus.”

3. Gember

“Ik kook ermee, ik bak ermee en doe het in de thee. Gember konfijt ik ook wel eens. Ik kook het dan, maak vervolgens suikerwater en laat daar de gember een tijd in liggen. Je kunt het gebruiken bij het bakken van een cake, boterkoek of koekjes. Mijn oma is net zo gek op gember. Door haar heb ik het leren eten.”

4. De bakbasis (boter, eieren, suiker en bloem)

“Ik wil elk moment van de dag kunnen bakken, als mij iets te binnenschiet wil ik het meteen kunnen maken. Daarom zorg ik dat ik deze basis altijd in huis heb. Met boter, eieren, suiker en bloem kun je bijna alles maken.”

5. Kikkererwten

Kikkererwten vind je altijd in mijn keukenkastje. Ik maak er vaak hummus mee. Meer dan kikkerweten, tahin, een beetje citroensap, olijfolie, peper, zout en komijn heb je niet nodig. Deze veelzijdige peulvrucht doe ik ook graag door maaltijden als ik geen vlees eet.”

6. Slagroom

“Ideaal om mee te koken en te bakken. Eet ik in het weekend een stuk appel- of kwarktaart, dan doe ik er graag een dot slagroom op. Koffie met een toef slagroom vind ik ook echt een verwenmoment. De slagroom klop ik uiteraard zelf.”

7. Volkoren wraps

“Volkoren wraps heb ik standaard in huis. Als ik ’s middags buiten de deur moet lunchen, neem ik graag een wrap mee. Gevuld met heel veel groente, met tonijn of wat ik maar in huis heb. ’s Avonds eet ik meestal wraps met een Mexicaanse vulling van bonen, gehakt of kip. Het fijne is dat ik na één wrap vol zit. Aardappels en rijst kan ik blijven eten, zo’n goedgevuld wrap niet.”

8. Havermout

“Doordeweeks ontbijt ik bijna altijd met havermout. De ene keer maak ik pap, de andere keer een bananenpannenkoek waar havermout in zit. Het is voedzaam en veelzijdig. Maak ik havermout met wortel, walnoten en kaneel, dan lijkt het net alsof ik worteltaart eet. Dat is toch heerlijk?”

9. Rode bieten

“Ik ben gek op bieten! Lekker met hummus of ’s avonds als Hollands prakje met aardappels en een gehaktbal. Als ik een smoothie van groente maak, gooi ik er wel eens een bietje doorheen. Door de zoete smaak is het een lekkere toevoeging.”

10. Kardemom

“Aan kardemom ben ik verslaafd. Het is niet echt Turks, maar het brengt mij wel in de Midden-Oosterse sferen. Het enige nadeel is dat je eraan gewend raakt als je het vaak gebruikt. In mijn boek staat een recept voor perencake met kardemom en granaatappel. Toen ik het pas had gemaakt, zei mij vriend: ‘Je bent wel een beetje uitgeschoten met de kardemom’. Het is een heerlijk specerij, maar je moet wel oppassen dat je niet te enthousiast bent.”

Foto credits: Maaike van Haaster