Het is schadelijk, niet voedzaam en zelfs dikmakend: brood. Van een product dat jarenlang bekend stond als zeer gezond, tuimelde brood de laatste jaren wel erg diep naar beneden. Ineens stond brood in het verdomhoek. Is dat terecht? “Nee”, zegt Tally Zangy. “Je moet je standpunt niet baseren op filmsterren die geen tarwe meer eten.”

Brood hoort erbij, we ontbijten en lunchen ermee. Toch kwam brood in het verdomhoekje. Hoewel de meeste mensen de norm van zes sneetjes per dag bij lange na niet haalden, gingen we nog minder brood eten.

Hoe kwam dit? Het heeft vooral te maken met de negatieve berichtgeving in boeken en media. “In het bekende Amerikaanse boek Wheat belly werd brood volledig afgekraakt”, vertelt voedingskundige Tally Zangy. Dit boek ging als warme broodjes over de toonbank, ook in Nederland.

Geen wetenschappelijk bewijs

Volgens Zangy hebben we te maken met een hype die wel weer overwaait. “Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de nadelen die genoemd worden.” De positieve verhalen die de ronde doen over glutenvrij en broodvrij eten, worden volgens haar verkeerd geïnterpreteerd. “Het zijn ervaringsverhalen, geen resultaten van wetenschappelijke onderzoeken. Je moet je standpunt niet baseren op filmsterren die geen tarwe meer eten.” Voor de duidelijkheid: als je coeliakie of tarweallergie hebt, is het natuurlijk een ander verhaal. En variatie in je voeding is uiteraard ook altijd goed. Maar: “Brood is niet ongezond. Zo heeft (volkoren)brood een positief effect op de werking van de darmen en de stoelgang en geeft het een vol gevoel.”

Wat zijn de gezonde voedingsstoffen in brood?

  • Koolhydraten – “Zo’n 40 tot 70 procent van de energie moeten we uit koolhydraten halen. Dat koolhydraat een dikmaker is klopt niet. Overgewicht ontstaat wanneer er meer calorieën worden gegeten dan er worden verbruikt.” 
  • Vezels – “Volkorenbrood bevat per 100 gram ongeveer 6 tot 8 gram vezels. Onze dagelijkse behoefte is minimaal 30 gram, maar de gemiddelde inname is krap aan 20 gram. Vezels zorgen voor een goede darmwerking en stoelgang.”
  • Vitamines en mineralen – “Denk aan B-vitamines, jodium, zink, koper en ijzer.”
  • Eiwit – “Het lichaam gebruikt eiwitten als bouwstof voor lichaamscellen. Het heeft voortdurend eiwitten nodig om nieuwe cellen te maken en oude cellen te vernieuwen.”