Ken je dat; je ligt ’s avonds in bed maar moet er echt uit om de kraan leeg te drinken? Je hebt ontzettende dorst. Grote kans dat de uitlokker een maaltijd was waarin ongemerkt veel zout zat. In veel van ons eten zit (te) veel zout. Wat kan je echt beter laten staan om die ontzettende dorst te voorkomen?

De gemiddelde Nederlander eet 9 gram zout per dag. Dat is te veel, want we hebben maar 6 gram nodig. Minder zout eten is dus goed voor iedereen. Het vermindert het risico op hart- en vaatziekten en nierziekten. Bij zout denk je snel aan het zoutvaatje, maar het meeste zout wordt door fabrikanten aan ons eten toegevoegd, tachtig procent van het zout dat we binnenkrijgen zit al in ons eten! Vaak wordt dat gedaan voor de smaak en de houdbaarheid. Welke producten zijn de echte boosdoeners?

Pizza

Met stip op één staat de pizza. Misschien had je dat wel verwacht, maar wist je ook dat er in een pizza met alleen kaas en tomaat ruim 6 gram zout zit? Alles wat je nodig hebt op één dag. Dat je na een lange dag wel eens kiest voor een pizza snappen we. Maar… zelf koken is vaak toch een zoutlozere oplossing. En koken kan ook nog is hartstikke ontspannend werken. Hak en roer alle stress van de dag maar van je af!

Soep met stokbrood

En dan vooral linzensoep. Dat klinkt nog wel zo gezond. Toch is linzensoep gemiddeld goed voor ruim 3 gram zout. In groente-, tomaten- of uiensoep zit iets minder zout. Namelijk net iets minder dan 3 gram. Neem je er wat stukjes stokbrood met kruidenboter bij dan zit je rond een totaal van 4 gram zout. Soep wordt al snel flauw als er niet flink wat zout in zit. Maar als je soep zelf maakt kun je met een hele hoop verse kruiden een super lekkere soep maken, zonder een enorme hoeveel zout!

Boerenkool met rookworst

De echte Hollandse kost: stamppot boerenkool met rookworst, spekjes en om het af te maken een lepeltje jus. Deze maaltijd is goed voor bijna 3,5 gram zout. Dat er in onze gezonde Hollandse kost ook veel zout zit, is even schrikken. Gelukkig zijn er aardig wat hippe variaties op de boerenkoolstamppot bedacht, waar minder zout in zit.

Het verborgen zout

Natuurlijk eten we niet elke dag pizza, stamppot boerenkool en soep. Chips en zoute haring? Overduidelijk: daar zit zout in. Maar vaak proeven we niet eens dat fabrikanten zout aan ons eten hebben toegevoegd.

Wist je bijvoorbeeld dat: 

  • Er net als in het zondagse croissantje, het bruine broodje of pistoletje bijna 1 gram zout zit? In een Italiaanse bol zit zelfs iets meer dan 1 gram zout.
  • Er in zoete eierkoeken, gevulde koeken en drie volkoren biscuitjes, iets meer dan een half gram zout zit? Dat lijkt niet veel, maar wat als je ’s middags ook nog wat neemt? Dan lijken ze in eens niet meer zo zoet.
  • Er op jouw borrelplankje per olijf, blokje kaas, toastje en lepeltje tomatentapenade ongeveer 0,1 tot 0,2 gram zout ligt?
  • Er in het gebak dat jij op een feestje krijgt voorgeschoteld, zoals tompouces en rijstevlaai, meer dan een half gram zout zit? Een appelbol maakt het nog bonter, daar zit bijna 1 gram zout in.

Tips om minder zout te eten

Naast dat je deze producten kan laten staan, kun je nog meer doen om er voor te zorgen dat je minder zout binnenkrijgt:

  • Kijk op het etiket: op het etiket van veel producten staat hoe veel zout er in zit. Soms staat er in plaats van zout ‘natrium’. Natrium zit in zout, 1 gram natrium = 2,5 gram zout.
  • Proeven: proef je eten eerst voordat je er zout op doet. Vaak strooi je uit gewoonte al wat zout over je eten, maar proef eerst even of het voor de smaak echt nodig is.
  • Vervang zout door andere smaakmakers: gebruik bijvoorbeeld basilicum, bieslook, oregano, kaneel, kerrie, kruidnagel, peper, gember, ui, pijnboompitten en noem maar op!