Gwyneth Paltrow kun je er midden in de nacht voor wakker maken. Maar niet iedereen is van nature een avocado-liefhebber. Wij geven je tien gezonde redenen om jezelf minstens elke week een avocado voor te zetten en een heel lekker recept. Ontdek wat Gwyneths favoriete avocadorecept is uit haar boek ‘(H)eerlijk makkelijk’.

Niet iedereen valt meteen in katzwijm bij het vooruitzicht om vaker avocado te eten. Maar toch kun je er je gezondheid een dienst mee bewijzen.

Een natuurlijke cholesterol- en bloeddrukverlager

Vroeg of laat lopen heel wat mensen te hannesen met te hoog cholesterolgehalte. Een slechte voorbode voor de gezondheid van je hart en bloedvaten. Nu zijn avocado’s natuurlijk behoorlijk vet, maar dat neemt niet weg dat onderzoeken uitwijzen dat mensen een gezonder cholesterolgehalte krijgen als ze regelmatig avocado eten. Waarschijnlijk komt dat door het bèta-sitosterol, een plantaardige stof die het cholesterolgehalte kan verlagen. Avocado barsten trouwens ook van de vezels. Dikke pret voor je bloeddruk, die daarmee op natuurlijke wijze zijn gezond niveau kan hervinden. Avocado is dus perfect voor mensen die door middel van gezonde voeding meer grip willen krijgen op hun cholesterolgehalte en bloeddruk.

Weerstand & stoelgang

Veel Nederlanders krijgen chronisch te weinig vezels binnen. En juist op dit front is de avocado een kaskraker. Vezels zijn supersonisch om je stoelgang gaande te houden. Niet alleen perfect om allerlei toiletproblemen aan te pakken, maar ook belangrijk om fit en krachtig te blijven. Je weerstand zetelt namelijk grotendeels in je spijsverteringskanaal. Dus wie griep en verkoudheid buiten de deur houdt, zorgt goed voor zijn darmen door bijvoorbeeld wat vaker van een avocado te snoepen.

Lekker voor de lijn

Vezels zorgen bovendien voor een langdurig verzadigd gevoel, waardoor de kans op snacken en snaaien tot een minimum beperkt wordt (beter voor de lijn). Het houdt je bloedsuikerspiegel stabiel. Het eten van avocado veroorzaakt daarnaast een grote insulinereactie. Je lichaam krijgt alle tijd om de calorieën te verbranden en kan tegelijkertijd vetcellen aanspreken om extra energie aan te maken. Een echte kiloknaller dus!

Blijer, slimmer en minder Alzheimer

In avocado zit een forse dosis foliumzuur en vitamine E. De ideale combinatie voor je brein en dan met name voor het geheugen. Bij de ziekte van Alzheimer wordt ook wel eens foliumzuur ingezet, omdat dit het zenuwstelsel goed doet. Vitamine E remt bovendien de eiwitstapeling in het brein – inherent aan dementie – en beperkt de verouderende werking van vrije radicalen in de hersenen. Foliumzuur ondersteunt bovendien de aanmaak van verschillende ‘gelukshormonen’, zoals serotonine, dopamine en norepinefrine en daarmee dring je de kans op de depressieve gevoelens terug. Avocado draagt dus niet alleen bij aan een gezond stel hersenen, maar ook aan een blijer brein.

Verder schijnt met regelmaat een avocado eten je een mooie huid oplevert, minder problemen met je gewrichten en een beter gezichtsvermogen.

Toast met avocado en radijs van Gwyneth

voor 1 persoon
1 snee brood naar keuze * [1/4]-[1/2] avocado, afhankelijk van het formaat, in plakken * 1-2 radijsjes, in zeer dunne plakjes * citroenrasp * olijfolie * grof zeezout *erwtenkiemen, als je die kunt vinden

Rooster het brood. Beleg het met de avocado, plakjes radijs, wat citroenrasp, een scheutje olijfolie, zout en als je ze hebt verse erwtenkiemen.

Benieuwd naar meer recepten van Gwyneth Paltrow? Bekijk haar kookboek »

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier ‘Gezonde voeding’