Wat moet je eten voor een goede nachtrust? En wat zet je op het menu voor minder stress, of goede ogen? Onlangs brachten de makers van gezondNU de herziene editie van het boek ‘Voeding als medicijn’ uit, boordevol tips voor meer dan zeventig kwalen. Voor nu, de beste vijf eetbare tips die eigenlijk iedereen gebruiken kan.

Iedereen weet hoe belangrijk gezond eten is voor een goede gezondheid. Toch kijken we (bijna) nooit naar onze voeding wanneer we ons niet fit voelen. In de nieuwe editie van Voeding als medicijn geven we je smakelijke tips voor meer dan zeventig kwalen. Van spataderen en botontkalking, tot menstruatieklachten en aften. Pak je notitieblok er maar bij, want dit zet iedereen vanaf nu op het boodschappenlijstje voor deze vijf kwalen.

1. Warme havermoutpap als slaapmutsje

Met koud weer ontbijten wij graag met warme havermoutpap, maar dit kan je veel beter voor het slapengaan eten. In havermout zit namelijk het ‘slaaphormoon’ melatonine. Eet je havermout met warme melk, dan wordt je brein een beetje gesust door de tryptofaan en calcium die in melk zit. Doe er ook nog een beetje honing bij, dan bereikt de tryptofaan makkelijker je hersenen. Welterusten!

2. Futloos haar? Geen shampoo, maar vis

Talloze stylingproducten- en tips zijn er te vinden voor dof, futloos haar. Terwijl de oplossing gewoon op je bord kan liggen! Eet wat vaker vette vis, lijnzaadolie of noten en zaden. Een tekort aan meervoudige onverzadigde vetzuren kan namelijk zorgen voor futloos haar.

3. Minder prikkels, méér peulvruchten

Slecht slapen, verplichtingen die maar blijven komen. In ons drukke bestaan is het soms lastig om om te gaan met alle prikkels en stress. Meditatie, yoga of een avondje ontstressen kan helpen. Wat vaker peulvruchten, noten, zaden of abrikozen op het menu ook: een tekort aan magnesium maakt je namelijk gevoeliger voor prikkels.

4. Groene groenten voor goede ogen

Spinazie met ei: Niet alleen een lekkere combinatie, ook nog eens prima voor je ogen! We wisten al dat bètacaroteen (wortels!) goed is voor de ogen, maar dat geldt ook voor de stof luteïne. Deze stof maakt je lichaam zelf niet aan, maar beschermt wél je ogen op hoge leeftijd. Geen fan van spinazie? Broccoli, boerenkool en andere koolsoorten of groene bladgroenten bevatten deze stof ook.

5. Voor elastische huid: teunisbloemolie

Gamma-linoleenzuur is een van de belangrijkste vetzuren voor je huid. Het voedt van binnenuit en is goed voor de elasticiteit en vochtbalans. Bovenaan op je boodschappenlijst: teunisbloemolie. Dit is een van de weinige bronnen die dit vetzuur bevat. Ook zit het in kleine hoeveelheden in haver en eidooiers.

Tekst: Jeanine Bakker