Vrijwel maandelijks staat iemand op om een nieuw dieet aan ons voor te stellen. En waar de een een voorstander is, zijn er ook altijd tegenstanders. Toch kun je van elk dieet iets leren. Zelfs – of zeker – als je eigenlijk niet aan diëten doet. Wat kan je bijvoorbeeld leren van paleo, detox en glutenvrij?

De diëten vliegen ons om de oren. Sommige mensen proberen ze allemaal, anderen volgen het met verbazing. Wat moet je met al die boeken die ons vertellen hoe we een gezond gewicht kunnen nastreven? Wij haalden adviezen uit een paar bekende diëten die iedereen kan toepassen in zijn eetpatroon. Zo kun je met een kritische blik kijken naar wat je eet.

Paleo en Dr. Frank

‘Als de oermens het niet at, moeten wij het ook niet eten,’ is het uitgangspunt van het Paleo en Dr. Frank dieet. Dat is een mooie gedachte. Een kritische blik richting de voedselindustrie is nooit verkeerd. Let wat meer op de ingrediënten in voeding en vermijd pakjes en zakjes.

Dit kun je verder nog leren:

  • Leg de nadruk op groente en fruit.
  • Vermijd gezonde vetten niet. Deze hebben een goed effect op je gezondheid.

Detox

Een detox maakt je bewust van de gifstoffen, pesticiden en metalen in ons lichaam. ‘O ja, eten doet écht iets met mijn lichaam.’ En niet alleen eten, want gifstoffen komen ook in ons lichaam door bijvoorbeeld uitlaatgassen, batterijen en schoonmaakmiddelen. Een detox laat je dus ook verder kijken dan de invloed van je eetpatroon.

Dit kun je verder nog leren:

  • Achterhaal je slechte gewoontes, kick hiervan af en merk dat je best zonder kan.
  • Besef welke voedingswaren belangrijk zijn en stop die ruimschoots in je voedingspatroon.

Glutenvrij

Als je geen allergie, overgevoeligheid of intolerantie voor gluten hebt, wordt het meestal niet aangeraden om gluten volledig van je menu te schrappen. Toch kan het goed zijn om stil te staan bij de hoeveelheid gluten die je binnenkrijgt. Eet je minder gluten, dan blijft er meer ruimte voor andere voeding. Bijvoorbeeld groenten! Plus, glutenvrij laat inzien dat je ook brood, pasta en koekjes hebt van andere granen.

Dit kan je verder nog leren:

  • Ga bakken en merk dat dit leerzaam, leuk, makkelijk en gezond is. Als je glutenvrij eet, zul je sneller zelf dingen bakken.
  • Dompel jezelf onder in de voedingsindustrie en breng uren door in de supermarkt. Je leert hoe je een verpakking leest, wat loze termen zijn en welke producten je het beste kunt vermijden.

Voedselzandloper

De Voedselzandloper stelt ingeburgerde gewoonten aan de kaak en laat je kritisch naar je eetpatroon kijken. Weet je wat je eet? Waarom eet je het? En hoe reageert je lichaam hierop? Het gaat om het totaalplaatje: gezond eten is het beste medicijn. Door kritische vragen aan jezelf te stellen, leer je om te luisteren naar je lichaam. Wat heeft jouw lichaam nodig?

Mindful diëten

We schrokken ons eten naar binnen. Op de fiets, in de auto of achter ons bureau. Mindful diëten laat zien dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor wat je eet, hoeveel je eet en waarom je eet. Door bewust te eten, ben je sneller verzadigd en kies je voor de betere producten. Bovendien is het een ware smaakbeleving: je ontdekt hoe iets écht smaakt.

Belangrijk bij een dieet of eetpatroon is dat je probeert alle voedingsstoffen binnen te krijgen en gevarieerd te eten. Ieder voedingsmiddel bevat zijn eigen, unieke voedingswaarde. Wissel dus af en experimenteer met wat voor jou goed voelt. Luister naar je lichaam bij het opstellen van je eigen voedingspatroon.

Tekst: Lian van Doorn