Water en zuurstof zijn onze eerste levensbehoeften. We kunnen geen dag zonder. Water drinken wordt daarom (terecht!) gezien als een zeer gezonde gewoonte. Toch drinken we lang niet de hoeveelheid water per dag die gewenst is. Waarom dat toch zou moeten en hoe je dat doet, is de uitdaging van dag 1 van de Waterchallenge. Dit is de winst van méér!

Gezonde voeding koppelen we vaak aan eten. Fruit, groente, vis en volkorenbrood … allemaal eten. Over drinken hebben we het niet, terwijl dat feitelijk net zo belangrijk is. Het water in ons lichaam is het transportmiddel van alle voedingsstoffen, het zorgt ervoor dat het afvalstoffen kan uitscheiden en het regelt de lichaamstemperatuur. De hele dag door water drinken is om die reden belangrijk.

Water helpt niet om te vallen

Water zou ook belangrijk zijn om af te slanken, lees je overal. Maar klopt dat ook? Nee. Water is betrokken bij allerlei lichaamsprocessen, van de ademhaling tot de stoelgang. Maar met ons gewicht heeft het niets te maken. Om af te vallen helpt het niet om glazen vol water te drinken; vet lost niet op in water en water spoelt ook geen vet weg. Wel kan water ervoor zorgen dat je een vol gevoel hebt, waardoor je minder eet. En nu we toch bezig zijn, hier komt nog zo’n fabel: water gaat geen rimpels tegen. Gebruik op een snikhete en zonovergoten dag een goede zonnebescherming voor je huid en een bidon water tegen uitdroging.

Verstopt gevoel; water helpt wel

Het meeste vocht dat we drinken wordt opgenomen door de darmen en via de urine uitgescheiden. De ontlasting houdt een klein deel van het water vast. Als het lichaam een tekort heeft aan water wordt er meer vocht onttrokken aan de darm of huid. Dit kan leiden tot obstipatie en een droge huid. Daarom is drinken zo belangrijk voor een goede stoelgang.
Er is nog een reden dat water drinken belangrijk is voor een goede stoelgang. We eten vaak extra vezels (goed!), maar vergeten dan extra water te drinken (niet goed!). Vezels zijn een soort sponsjes die vocht aantrekken. Wie wel vezelrijk eet, maar niet veel drinkt, zorgt ongewild voor meer verstopping.

Hoeveel water heb ik nodig?

We hebben elke dag 2 liter vocht nodig per dag. Er komt een liter vocht uit onze voeding, denk aan fruit, groentes zoals tomaten of soep. Die extra liter moeten we binnen krijgen met water, thee en koffie.

Wat gebeurt er als je te weinig drinkt?

Een watertekort kan leiden tot duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid en minder concentratie. Bij een groot tekort droog je uit, dit gaat bijvoorbeeld gepaard met flauwvallen.

Kun je ook te veel water drinken?

Je en nee. Je drinkt niet gauw te veel als je het drinken spreidt over de dag. Je lichaam kan goed de waterbalans op peil te houden. Als je in een korte tijd veel water drinkt, bijvoorbeeld twee liter in een half uur, is dat wel degelijk schadelijk. Je bloed raakt te snel verdunt en het lichaam kan dat niet aan. De concentratie zouten in het bloed wordt minder en je hebt een teveel aan water in het lichaam. Er is dan sprake van acute hyponatriëmie, een watervergiftiging.