Drankjes met veel suiker vergroten de kans op overgewicht. En het maakt eigenlijk niet eens uit of dat sinas is of vruchtensap, al bevat sap natuurlijk wel voedingsstoffen. Maar wat drink je dán?

In de zomer kun je met een suikervrije leefstijl soms het gevoel krijgen dat er niets meer ‘mag’. Veel cocktails bevatten vrachtladingen suiker, maar ook het glaasje rosé of dat heerlijke Italiaanse ijs zouden voorbij zijn.

IJs laten staan is moeilijk, vooral dat Italiaanse ijs. Maar de grap is – als je het een tijd niet meer eet, ontdek je pas hoe zoet het is. Je vindt het niet eens meer echt lekker! Vandaag: suikervrij het terras op!

Carola van Bemmelen

Tips voor suikervrij op het terras

Drankjes

  • Neem een groot glas ijswater met citroen of sinaasappelschijfjes en verse munt.
  • Verse muntthee of andere verse kruidenthee.
  • Sommige restaurants maken zelf ijsthee van verse kruiden, citroen en sinaasappelschijfjes.
  • Heel soms bestel ik een glas met half water, half versgeperste sinaasappelsap en veel ijsblokjes (meestal doe ik dat samen met wat te borrelen).
  • Wat ook heerlijk is, is om een glas heet water te bestellen en daarin zelf je meegebrachte kruiden/theezakje in te hangen.
  • Koffie, espresso of cappuccino met verse melk.
  • Een groot glas warme melk met anijs (desnoods neem je zelf de anijs mee) of als je suikerbewust kiest: met een beetje honing.
  • Eventueel kun je zelf een stuk extra pure chocolade meenemen en dat door de melk roeren als je zin hebt in chocolademelk.
  • Als het op de kaart staat: smoothies met niet al teveel fruit.

Eten

Lekker voor bij je suikervrije of suikerbewuste borrel:

  • Een kaasplateau is natuurlijk altijd goed.
  • Verse yoghurt met noten en vers fruit (dit is mijn favoriete ´sauna-hap´).
  • Een tapas-plateautje met rauwe ham, olijven en Spaanse kaas.
  • Een bord vol met groenten, gecombineerd met een verse dip zoals bijvoorbeeld pesto.
  • Bij de Italiaan: in plaats van het ijsje een heerlijke coupe met fruit (en als ze hebben suikervrije slagroom…).
  • Een paar gekookte eitjes.
  • Bakje met rauwe nootjes.
  • Visplateautje met allerlei soorten verse vis.
  • Of voor bij de thee: neem zelf een stuk met ´verantwoorde´ chocolade mee dat je snoept bij een kop thee of een zelfgebakken muffin.

Vaak als je zelf met ideeën komt, dan zijn de leukste en lekkerste dingen mogelijk. Zeker als je even kijkt wat er allemaal op de kaart staat en het daarmee gaat combineren.

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier Water »