Je darmen zijn heel belangrijk: ze vormen een onderdeel van je spijsverteringskanaal. Veel mensen hebben last van hun darmen en spijsvertering. Obstipatie, ziekte van Crohn of…. spastische darmen. Hoe herken je spastische darmen? Is het ernstig? En wat kun je er tegen doen?

Hoewel exacte cijfers niet bekend zijn, wordt geschat dat één op de tien mensen spastische darmen heeft. Toch weet lang niet iedereen wat het precies is en of ze het zelf hebben.

Prikkelbaar of spastisch?

Wat is het verschil tussen prikkelbare en spastische darmen? Eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) wordt ook wel ‘spastische darmen’ genoemd, omdat de darmen onregelmatig en krampachtig samentrekken. Je darmen zijn dan overgevoelig voor bepaalde prikkels.

Buikpijn & gasvorming

Hoe weet je of je PDS hebt? Er zijn meerdere symptomen waaraan je het kunt merken: buikpijn, gasvorming, diarree en/of verstopping. Waarom mensen spastische darmen krijgen, is niet echt bekend. Het kan van de ene op de andere dag ontstaan door een stressvolle gebeurtenis, buikgriep of voedselvergiftiging.

Vrouwen » mannen

Vrouwen hebben twee keer zo vaak PDS als mannen. De hormoonhuishouding van vrouwen speelt daarbij een rol; het hormoon progesteron werkt als een spierverslapper, waardoor darmbewegingen vertragen.

Ernst van PDS

PDS is niet ernstig, maar wel vervelend. Het is de meest voorkomende chronische darmaandoening. Dat is niet vreemd; wanneer bij onderzoek geen zichtbare afwijkingen worden gevonden maar de klachten wel aanhouden, wordt de diagnose PDS gesteld. Bij een spastische darm treden namelijk nooit ontstekingen op, waardoor er geen afwijkingen in het spijsverteringskanaal zijn te constateren. Artsen moeten zich dus geheel baseren op de symptomen, en aan de hand daarvan concluderen of je een spastische darm hebt.

Eten voor je darmen

Gelukkig kun je je darmen een handje helpen door te kiezen voor de juiste voeding

  1. Vezels: Ze dienen als voedingsbron voor (goede) bacteriën en absorberen vocht, zodat je ontlasting soepel verloopt. Kies oplosbare vezels (groenten en fruit), want onoplosbare vezels (volkorenproducten) kunnen de klachten juist verergeren.
  2. Vocht: drink dagelijks ten minste anderhalf tot twee liter water om een goede doorstroming te bevorderen en verstopping te voorkomen.
  3. Lekker licht: Een zwakke spijsvertering zal opbloeien van warme gerechten die licht verteerbaar zijn, zoals pap, soep en gekookte groenten. Topcombinaties zijn groenten met mager vlees of maaltijden van groenten met aardappelen, rijst of pasta.

Heb je het idee dat je darmen overgevoelig reageren op een bepaald voedingsmiddel? Overleg met je huisarts of diëtist of een test voor voedselovergevoeligheid in jouw situatie zinvol is. Je kunt ook twee weken een eetdagboek bijhouden als je niet zeker weet voor welk voedingsmiddel je overgevoelig bent.

Eten om te vermijden

Zoals er goed eten is voor je darmen, is er ook minder goed eten voor je darmen. Deze producten kun je beter vermijden:

  1. Vette snacks: Dit voedsel is vezelarm en kan invloed hebben op het spijsverteringskanaal.
  2. Kruidig of pittig eten: Haal alleen milde kruiden in huis, zoals peterselie, dille en basilicum.
  3. Koolzuurhoudende dranken: Deze bevorderen winderigheid en dat is niet wat je wilt.

Leren loslaten

PDS-therapeut Wim de Boij: “Veel mensen met PDS hebben zich aangeleerd om alles onder controle te hebben en tot in het extreme over situaties na te denken die nog moeten komen. Daar worden ze doodmoe, depressief en onzeker van.” Met hypnotherapie kun je dit overlevingsmechanisme volgens De Boij loslaten, door situaties op een positieve manier te benaderen en negatieve gedachtes los te laten. Daarnaast leer je de werking van je darmen toch te beïnvloeden. Sinds 1984 is veel onderzoek gedaan naar het effect van hypnotherapie op PDS en daaruit blijkt dat pijn aanzienlijk verminderde en de werking van de darmen verbeterde.