Groente beperkt houdbaar? Niet als je het weckt, invriest of droogt. Maar welke methode kies je? Waarom? En waar moet je op letten? Lekker Gezond verzamelde alle do’s en dont’s, zodat je thuis meteen aan de slag kunt. De sleutel(s) tot succes: heel schoon werken en geduld hebben.

Iedere moestuinliefhebber kent het: een overschot aan courgettes, wortel of sla. Wat doe je dan? Een hele week courgette eten als ontbijt, lunch én avondeten? Liever niet. Gelukkig kun je groenten langer houdbaar maken. Door ze bijvoorbeeld te wecken, in te vriezen of te drogen. Wat kies je? En waar moet je op letten?

Wel of niet wecken?

Je kunt bijna alles wecken, van groente tot vis. Bij het wecken maak je gebruik van een (weck)pot en inmaakketel of grote pan. Door bepaalde verhitting trekt het vacuüm en kun je de groente jaren bewaren. Wecken is vrij goedkoop en de smaak en kleur blijven vrijwel intact.

Ga je groente wecken, dan moet je zorgvuldig werken. Werk schoon en laat je goed informeren. Weck je groenten, dan moet je namelijk oppassen voor botulisme. Door de ingemaakte groenten 15 minuten te koken voordat je het opdient, kun je deze kans flink verkleinen.

Groenten kun je ook wecken in azijn. Het zuur in de azijn beschermt het voedsel tegen bederfelijke organismen. Bang dat het zuur wordt? Geen zorgen, bij deze methode voeg je ook suiker (of een andere zoetstof) toe.

Wel of niet invriezen?

Behalve wecken kun je groenten ook invriezen. Dat is een stuk makkelijker dan wecken. Door invriezen stoppen bacteriën met vermenigvuldigen. Veel groenten verliezen wel een deel van hun smaak. Het kan er platter en fletser uitkomen en een ijzige nasmaak krijgen.

Zo vries je verse groenten in: 

  • Maak de groenten goed schoon en snijd het in stukken.
  • Breng een pan met water aan de kook en kook de groente 2 tot 3 minuten (blancheren).
  • Giet de groente af en spoel met koud water
  • Doe de groente in diepvrieszakjes en stop deze in de diepvries.
  • Je kunt met je hand de lucht uit het diepvrieszakje halen, maar je dit kan ook door met je mond het lucht eruit te zuigen.

Wel of niet drogen?

Groente (en ander eten) kun je ook drogen in een drooginstallatie, de oven of de zon. Sommige groenten moet je wel eerst kort koken (blancheren), zoals wortelen. De smaak blijft goed en de voedingswaarde grotendeels behouden.

Wees niet te gehaast, drogen heeft tijd nodig! Kleine stukjes zijn binnen een paar uur gedroogd, maar grotere plakken blijven langer vochtig. Groenten droog je ongeveer op 45-55 graden. Bewaar ze vervolgens op een droge, koele en donkere plek. Het resultaat hangt af van allerlei factoren zoals temperatuur en droogtijd. Het kan dus een paar keer mislukken, maar geef vooral niet op!