Wat zijn de effecten van probiotica? En waarom werkt het? gezondNU legde immunoloog Eric Claassen de meest gestelde vragen over probiotica voor.

Is het effect van probiotica blijvend?

Het effect van extra probiotica is meestal tijdelijk. Zoals wanneer het gebruikt wordt tijdens een antibioticakuur. Probiotische bacteriën sterven immers na verloop van tijd af en verlaten via ontlasting het lichaam. Als je stopt met probiotica zijn er na een week niet meer voldoende probiotische bacteriën in het lichaam aanwezig. Wanneer bij een baby probiotica gebruikt wordt om een allergie te voorkomen, is het gebruik tijdens het eerste levensjaar meestal voldoende.

Wat hebben probiotica en antibiotica met elkaar te maken?

Antibiotica zorgt ervoor dat infecties snel overgaan, maar het heeft wel een nadeel. Het gaat namelijk alle bacteriën te lijf, ook de goede darmbacteriën. Hierdoor raakt de natuurlijke evenwicht in de darm verstoord, met diarree vaak als gevolg. Van de mensen die antibiotica gebruikt, ontwikkelt 5 tot 49 procent diarree. Een manier om dit te voorkomen of verminderen, is door gelijktijdig met de antibiotica, probiotica te gebruiken. Zelfs als je geen last hebt van antibiotica, is er wel iets met je darm aan de hand. Het staat namelijk vast dat antibiotica zorgt voor een verstoring van de darmflora. Ook zonder diarree is de darmflora dus van slag.

Hoeveel en welke probiotica heb ik nodig?

Het hangt onder andere van het type antibioticum en je gezondheid af welke probiotica je nodig hebt. Uit onderzoek blijkt dat een mix van verschillende probiotische stammen het grootste effect heeft. Er wordt vaak gezegd: Hoe meer probiotische bacteriën, hoe beter, maar dit verschilt van persoon tot persoon. Je laten adviseren door een arts, natuurarts of een orthomoleculair diëtist is daarom verstandig.

Hoelang moet je het gebruiken?

Een paar weken probiotica brengt de darmflora niet volledig in balans. Je kunt het daarom het beste een aantal maanden gebruiken.  Als de diarree allang voorbij is, kan je darmflora namelijk nog steeds ontregeld zijn.

Waar vind je probiotica?

Bij aanschaf van probiotica kun je kiezen tussen voedingssupplementen en zuivelproducten. In elke supermarkt vind je al producten waar probiotica in is verwerkt. Bij voedingssupplementen zitten de goede darmbacteriën in een capsule, zakje of als poeder in een potje. Bij zuivelproducten zijn de bacteriën verwerkt in een melkdrankje of yoghurt. Producenten van voedingssupplementen waarschuwen voor de nadelen van de vetten, suikers en calorieën in de probiotische zuivelproducten. Suiker wordt toegevoegd om de smaak te verbeteren, anders is het erg zuur.

En als ik het wil meenemen op vakantie?

Je kunt het beste een voedingssupplement met probiotica mee op vakantie nemen, dit kan je namelijk buiten de koelkast bewaren. Kies wel een product met een hoge dosering, omdat niet alle bacteriën levend de darm bereiken. Het effect is afhankelijk van de dosis, een dagdosis is een minimum van een miljard bacteriën. Dit is ongeveer acht tot tien flesjes van een zuivelproduct per week.

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier Voedingsupplementen »