Brood, graanproducten, groente, zuivel. Bijna in elk voedingsmiddel zit het mineraal magnesium. Dat betekent helaas niet dat je automatisch voldoende magnesium binnenkrijgt. Magnesium uit voeding zou minder goed worden opgenomen dan magnesium uit suppletie. Alleen: welk magnesiumsupplement kies je? Stel jezelf deze vragen.

Magnesium is een niet te missen mineraal. Goed voor de botten, de overdracht van prikkels in de spieren en voor het goed functioneren van de spieren. Bij het kiezen van een magnesiumsupplement stel je jezelf en de verkoper (voortaan) deze vragen:

Vraag 1: Heb ik een magnesiumtekort?

Veertig procent van de vrouwen vanaf 50 jaar heeft een vitamine D-tekort. Een op de drie heeft een jodiumtekort. Maar een magnesiumtekort? Dat komt een stuk minder vaak voor. Bovendien is een overschot aan magnesium niet de bedoeling; er kunnen diverse darmklachten ontstaan. Zorg er dus voor dat je zeker weet of je een magnesiumtekort hebt.

Vraag 2: Welke vorm magnesium zit er in?

Als je een magnesiumsupplement koopt, kijk dan altijd op het etiket. Wat zit er in? Veel tabletten bestaan uit magnesiumoxide, maar die is vrijwel niet opneembaar door het lichaam. Ook glutanaat, aspartaat, stearaat en carbonaat kun je beter vermijden. Beter: magnesiumcitraat of anders glycanaat, chloride, lactaat of malaat.

Vraag 3: Hoe hoog is de dosis?

Als je toch al op het etiket kijkt, controleer dan ook de dosis. Magnesiumverbindingen in supplementen kunnen al in relatief lage dosering aanleiding geven tot darmklachten. Daarom heeft de Europese Voedsel en Warenautoriteit 250 milligram per dag als maximaal veilige bovengrens opgesteld.

Vraag 4: Wat voor tablet is het?

Het is belangrijk dat de tabletten goed uit elkaar vallen. Dan kunnen de ingrediënten namelijk goed worden opgenomen door het lichaam. Sommige verlaten het lichaam in tact en dat is niet de bedoeling. Dat gebeurt vooral als het tablet te hard is samengeperst of te dik is. Je kunt zoeken naar ervaringen op internet en/of de huisarts en verkoper vragen om advies.

Vraag 5: Krijg ik last van het supplement?

Sommige mensen krijgen last van magnesium tabletten. Dat heeft niets met magnesium te maken, maar je lichaamscellen hebben magnesium nodig en dit gaat nu via de maag en darmen. Die zijn daar gevoelig voor. Het is een natuurlijke reactie die kan zorgen voor diarree. Je kunt een ander tablet proberen of kiezen voor een andere vorm van magnesium.

Vraag 6: In welke vorm wil ik magnesium binnenkrijgen?

Magnesium is te koop in allerlei vormen, zoals tabletten, olie, vlokken en gel. Heb je een magnesiumtekort, dan kun je het beste kiezen tussen tabletten en olie. Magnesiumolie zou gemakkelijker zijn op te nemen door het lichaam. Het is een speciaal soort olie dat je op de huid kunt sprayen, mee kunt masseren of aan een voetenbad kunt toevoegen. Taurine (als taurinaat) is een goed opneembare vorm van magnesium.