Een groenteprutje van paprika, courgette en aubergine. Dat doe je goed… toch? Ja, maar het kan véél beter. Verdeel groenten in drie groepen. Hoe? Dat leggen wij je uit. Zo krijg je makkelijk meer groenten binnen, bereid je smaakvolle combinaties én eet je een volwaardige maaltijd.

Evenwichtig, volwaardig en gezond eten. Dat willen we allemaal, toch? Deze benadering van groenten kan je daarbij helpen. Het zorgt voor meer variatie in je winkelwagen en meer groenten op je bord.

De driegeleding van de plant – hoe werkt het?

Nederlanders eten vooral sla, ui, tomaat en komkommer. Toch zijn er nog tientallen andere soorten groenten die het proberen waard zijn. Het eten van verschillende soorten groenten is een goede manier om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en zo kom je aan de 200 gram per dag. Elk soort groente heeft namelijk zijn eigen voedingswaarde.

Nu kun je onderscheid maken tussen courgette en paprika omdat het simpelweg verschillende groenten zijn, je kunt ook rekening houden met de driegeleding van de plant. ‘De wát?!’ zul je misschien denken. Het betekent dat je de plant in drieën verdeelt: wortel- en knolgroenten, stengel- en bladgroenten en bloem- en vruchtgroenten. Deze zouden allemaal hun eigen voedingswaarde en werking hebben en gezamenlijk een volwaardige maaltijd vormen.

Waar horen ze bij?

De groepen hebben enige overlap, maar het is nooit verkeerd om je bewust te zijn welk deel van de plant in je winkelwagen ligt. Een rijtje met voorbeelden:

Wortel- en knolgroenten
Wortel, pastinaak, schorseneren, radijs, ui, knolselderij, rode biet, rammenas, zoete bataat, aardpeer, koolsoorten, koolrabi, pompoen, venkel

Blad- en stengelgroenten
Slasoorten, andijvie, boerenkool, spinazie, postelein, raapsteel, witlof, paksoi, bleekselderij, prei, asperge, rabarber, maïs

Bloem- en vruchtgroenten
Courgette, paprika, aubergine, tomaat, komkommer

Waarom een driegeleding?

De driegeleding van de plant krijgt veel lof in de antroposofie en van natuurvoedingskundigen. Het komt ook overeen met de voedingsinzichten van de biologisch dynamische voeding. Achter deze indeling gaat een hele theorie schuil.

Niet alleen planten kun je in drieën delen. Ook in de mens vind je deze driegeleding terug, maar dan andersom. Daarom wordt de mens ook wel een ‘omgekeerde plant’ genoemd. Zo lijkt het wortelgedeelte van de plant qua vorm en kenmerken op het hoofd (de hersenen) van de mens. Om alle delen van de mens aan te sporen, zou je dan ook alle delen van de plant moeten eten.

Combineer je suf

  • Pompoen + spinazie + venkel = ovenschotel
  • Paprika + wortel + paksoi + bosui = wok
  • Courgette + spinazie + rode ui = omelet
  • Komkommer + rode biet + bleekselderij + rucola = salade
  • Pastinaak + courgette + (klein beetje) venkel = soep

Groente bewaren

Niet alle soorten groenten blijven even lang fris. Wortelgroenten kun je een paar weken bewaren, terwijl stengelgroenten er al na een paar dagen niet zo fris meer uitzien. Bladgroenten kun je het beste vers kopen en dezelfde avond nog opeten.