Als je denkt dat je alle diëten hebt gehad, dan heb je het mis. Na het Mediterrane zonnetje in de keuken is er nu het Scandinavische broertje. Het Nordic Diet staat voor vis uit de zee en verse groentes en fruit die al eeuwen in Scandinavië groeien. Is dit echt zo gezond?

Het Mediterrane dieet gaat uit van olijfolie, vis en verse groentes en fruit. Het helpt in de strijd tegen hart- en vaatziekten, een verlaging van de bloeddruk en de overtollige kilo’s. Maar is het Mediterrane dieet echt de enige die al deze voordelen biedt? Nee! Het Nordic Diet lijkt ook super gezond te zijn. Met het Nordic Diet is een nieuwe trend geboren. In Scandinavië zijn ze gek op producten die in de natuur worden verzameld. Granen, bessen, groenten, vis, gevogelte en wild doen het goed bij de Noorderlingen. Seizoensproducten zijn de basis, waardoor het zomermenu totaal verschillend is van de winterse maaltijd!

Van Mediterraans naar Noors

Lange tijd werd het Mediterrane dieet aanbevolen. Waarom dan nu precies het Nordic Diet? Beide diëten zetten fruit, groente, granen en eieren in de spotlights. Wat zijn dan precies de verschillen? Wij hebben het voor jou op een rijtje gezet hoe je het Mediterrane boodschappenmandje omtovert naar een Scandinavische.

Het boodschappenmandje

Groente: Vervang tomaten, komkommers en courgettes door pastinaak, rode bieten en venkel. Wist je dat venkel de spijsvertering bevordert en helpt tegen een opgeblazen gevoel?

Fruit: De sinaasappels, bananen en meloenen maken plaats voor bosbessen, rode bessen en pruimen.

Granen: Eet je Scandinavisch? Dan laat je de maïs en bruine rijst liggen en ga je voor geparelde gerst en haver. Gebruik zaden zoals lijnzaad en zonnebloempitten. Zonnebloempitten zijn ideaal als tussendoortje of geroosterd in een salade.

Peulvruchten: Zowel in het mediterrane als in het Scandinavische menu wordt gebruik gemaakt van bonen en erwten.

Melkproducten: Mediterrane melkproducten zijn vaak de wat vollere producten. In Scandinavië kiezen ze voornamelijk de magere variant. Ga dus voor magere melk en kaas met een laag vetgehalte.

Vlees: Het eten van kip, kalkoen, rundvlees, varkensvlees en lamsvlees wordt in beide culturen gedaan. Daarnaast eten de Noorderlingen ook rendieren en het liefst wild vlees.

Vis en schaaldieren: In allebei de menu’s worden veel verschillende soorten vis geserveerd, denk aan haring, makreel, zalm en witte vis.

Eieren: Zowel in de mediterrane landen als in de Scandinavische landen wordt gebruik gemaakt van eieren. Ga uit van ongeveer 4 per week.

Vetten en oliën: Ruil de olijfolie om voor koolzaadolie en lijnzaadolie. Koolzaadolie bevat vitamine E, wat een gunstig effect kan hebben op de gezondheid van de huid!

De kracht van het Noorse dieet

De productkeuzes zijn dus wel wat anders. Bij het ene dieet komen de producten uit Mediterrane landen en bij het andere dieet uit Noorse landen. Kijk je naar voedingsstoffen, dan komt het veel met elkaar overeen. Wat is dan de kracht van het Nordic Diet? Dat zou wel is kunnen liggen aan het feit dat het in Noord Europa makkelijker is om aan de producten uit het Nordic Diet te komen dan de Mediterrane producten. Alles wat je eet moet natuurlijk wel bij jou in de supermarkt liggen, of – beter nog – in jouw moestuin kunnen groeien!

Tekst: Anouk Berends