Bakken in olijfolie is lekker en gezond. Maar bakken met de extra vierge variant zou geen goed idee zijn. Op het etiket staat namelijk dat het geschikt is voor ‘koude toepassingen’. Mag je deze dan echt niet verhitten?

Als je voor het schap met oliën staan in de supermarkt, kan het gebeuren dat je een willekeurige fles olijfolie in je winkelkar legt. Er zijn namelijk verschillende soorten. De bekendste twee zijn de traditionele ‘gewone’, vierge en de extra vierge olijfolie. Wat is eigenlijk het verschil?

Olijfolie van de eerste persing

De traditionele variant is een mengsel van geraffineerde olijfolie en olijfolie van de eerste persing. De smaak is neutraler dan de andere oliën. We noemen een olijfolie ‘vierge’ als alleen olie van de eerste persing wordt gebruikt. Er is dan alleen met druk geperst, er wordt niets verhit en er zijn geen andere middelen gebruikt. De smaak blijft daardoor puurder en beter behouden. Van deze heb je nog een vorm: de extra vierge olijfolie. Dit is de duurste kwaliteit, ook van de eerste persing, met de meest uitgesproken smaak. Extra vierge (in het Frans), extra Virgen (in het Spaans) of extra Vergine in het Italiaans betekent letterlijk: ‘extra maagdelijk’. Daarmee bedoelen ze: onbewerkt en dus puur natuur.

Extra vierge olijfolie verhitten

Extra vierge olijfolie wordt gebruikt voor koude gerechten, van pasta’s, salades, sauzen tot tapenades. Mag je deze olie dan niet verhitten? Het kan wel, maar is niet aan te raden omdat de unieke smaak waar deze olie door geroemd wordt, dan grotendeels verloren gaat. Bovendien hangt er een flink prijskaartje aan deze olie, wat het dus zonde maakt om het te gebruiken in de koekenpan. Frituren in extra vierge olijfolie is in ieder geval geen goed idee. Op hoge temperaturen kunnen schadelijke stoffen als PAK’s ontstaan. Deze stoffen ontstaan als je eten laat aanbranden en kunnen kankerverwekkend zijn. Hoe vaker of langer extra vierge olijfolie wordt verhit, hoe meer van deze stoffen worden gevormd.

Zo is bakken en braden gezond

Voor bakken en braden zijn gewone en vierge olijfolie wel heel geschikt. Bij deze soorten verandert de vloeibare substantie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. En daarbij: bakken in olijfolie is ook nog eens super gezond. Er zitten namelijk veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren en vitamine E in. Deze voedingsstoffen zijn goed voor een gezond cholesterol en verkleinen daarmee de kans op hart-en vaatziekten. Als het over bakken en braden gaat, is olijfolie de beste olie voor je gezondheid.

4 tips om extra vierge olijfolie te gebruiken

Dat je deze smaakvolle olie beter kunt bewaren voor koude gerechten betekent niet dat je er niets lekkers mee kunt. Aan de slag! Zo komt extra vierge olijfolie het best tot zijn recht:

1. Door je dressing

Pimp je salade met een lekkere dressing waarin dit olijvenproduct de hoofdrol speelt. Wat dacht je van een dressing op basis van twee eetleepels verse citroensap, tien eetlepels extra vierge olijfolie en grove zeezout en zwarte peper. Extra lekker bij gerookte vis!

2. Om te dippen

Een dipsaus die de Portugezen maar wat graag maken is simpel, maar ó zo lekker. Dip vers brood in een schaaltje met olie, verse stukjes knoflook en zout.

3. Voor je vlees

Een mals stukje vlees, zoals biefstuk, smaakt extra lekker als het na het bakken even kan rusten in wat extra vierge olijfolie.

4. In de soep

Eigenlijk kun je deze smaakmaker overal aan toevoegen. Doe dat vooral! Gebruik het door de soep, een saus of pasta.

Lees meer over dit onderwerp