Zo maak je een linzen pizza met Lassie kortkokende groene linzen

592

Met Lassie kortkokende groene linzen serveer je binnen no-time een vegetarische pizza met linzen bodem. Heerlijk met portobello en halloumi.

Linzen behoren tot de peulvruchtenfamilie en bevatten eiwitten en vezels. Linzen zijn dus voedzaam, en dankzij Lassie nu ook supersnel op je bord! Deze kortkokende variant hoeft namelijk niet te weken en kan na slechts 8 minuten koken al op tafel.


Linzenpizza met portobello en halloumi

Maaltijd
Hoofdgerecht

Kook Tijd
75 minuten

Porties
personen

Ingrediënten

Instructies
  1. Breng in een pan de linzen met 300 ml water en wat zout aan de kook en kook ze in 8 minuten gaar. Laat ze zonder deksel uitdampen en afkoelen.
  2. Pureer de linzen in de keukenmachine en doe de puree over in een kom. Voeg volkorenmeel, gist, een snufje zout, 75 ml water en 1 eetlepel olijfolie toe. Meng alles tot een samenhangend deeg. Kneed het deeg door tot het soepel wordt. Laat het deeg in de kom afgedekt met plasticfolie op een warme plaats 30 minuten rijzen.
  3. Verwarm 2 eetlepels olijfolie in een koekenpan en bak de plakken portobello al omscheppend beetgaar en lichtbruin. Strooi er zout en versgemalen peper over en besprenkel met citroensap. Laat het vocht verdampen. Meng in een kom de stukjes tomaat met tomatenpuree, 1 eetlepel oregano en wat zout en peper.
  4. Verwarm de oven voor op 220 °C. Verdeel het deeg in 4 gelijke porties en rol deze op een met bloem bestoven werkvlak uit tot dunne ovale lappen. Leg de deeglappen op een met bakpapier beklede bakplaat en bestrijk ze met het tomatenmengsel. Verdeel de portobello, blokjes halloumi en 1 eetlepel oregano erover en besprenkel met nog wat olijfolie.
  5. Bak de pizza’s in de oven (in twee keer) in 15-20 minuten knapperig bruin en gaar. Verdeel uit de oven de rucola erover. Lekker met een groene salade.

Notities

Tip
Op de topping kan eindeloos gevarieerd worden. Beleg de pizza’s eens met beetgare groene asperges, halve cherrytomaatjes en plakken mozzarella.

In dit recept wordt gebruik gemaakt van:

Kortkokende groene linzen
Linzen zijn lekker, voedzaam en nu ook supersnel op je bord! Deze kortkokende variant hoeft namelijk niet te weken en kan na slechts acht minuten koken al op tafel. Linzen behoren tot de peulvruchtenfamilie en bevatten eiwitten en vezels. Ze zijn daarom heel geschikt voor een dagje vega. Lees verder »

Dit recept is gebruikt tijdens de Veggie-challenge in samenwerking met Lassie