Een beter humeur door het eten van een salade, volgens schrijvers Niklas Ekstadt en Henrik Ennart kan het. In hun boek ‘Gelukseten’ geven ze het recept voor de perfecte gelukssalade. Vol ingrediënten die niet alleen lekker zijn, maar ook je darmflora blij houden. Want: hoe meer soorten darmbacteriën je hebt, hoe stabieler je darmflora en hoe beter je je voelt!

De belangrijkste boodschap is: eet gevarieerd. Op die manier krijg je verschillende soorten vezels binnen en zo is de kans het grootst dat je darmbacteriën tevreden zijn én blijven. En: sluit ook niet één ingrediënt volledig uit. Als je dit stappenplan volgt, staat jouw gelukssalade zo op tafel:

Stap 1: Kies de basisingrediënten

Stop in je salade uit elke groep iets:

  • Peulvruchten: kidneybonen, zwarte bonen, gewone bonen, mungbonen of andere bonen: gele en groene erwten, kikkererwten, linzen
  • Volkoren (gekookt, heel of grofgehakt): gerst, haver, rogge, boekweit, gierst, quinoa, bruine rijst, teff, popcorn. Wissel gerst haver en rogge af, omdat die verschillende soorten vezels bevatten.
  • Kruisbloemenfamilie: broccoli, boerenkool, paksoi, spruitjes, bloemkool, rodekool, mierikswortel, radijs, knolraap, waterkers.
  • Groene bladgroenten: spinazie, snijbiet, rucola, brandnetels, paardenbloemblad.
  • Alliumsoorten: knoflook, lente-ui, rode ui, gele ui.

Stap 2: Kies je toppings

  • Olijfolie: als je liever een andere vetsoort wilt gebruiken, kies er dan één die zo vers mogelijk en zo min mogelijk bewerkt is, ongeacht of je plaantaardig of dierlijk vet neemt. Gebruik niet te veel olie met omega-6 en vermijd transvetten.
  • Zaden en noten: walnoten, paranoten, cashewnoten, amandelen, hazelnoten, pistachenoten, macadamianoten, pinda’s (eigenlijk een vrucht), pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad, chiazaad.

Stap 3: Varieer!

Niklas en Henrik raden aan om de ingrediënten uit stap één en twee altijd in je salade te verwerken. Met onderstaande ingrediënten kun je variëren:

  • Rood fruit (vers, gedroogd of diepvries): vossenbessen, bosbessen, bramen goijbessen, rode druiven, aardbeien, frambozen, aalbessen, kersen.
  • Fruit: appels, bananen, meloenen, avocado’s, ananas, sinaasappels, vijgen, dadels, pruimen, granaatappels, mango’s, kiwi’s.
  • Kruiden en specerijen: kurkuma, zwarte peper, gember, oregano, basilicum, mosterdpoeder, tijm, nootmuskaat, kruidnagel, koriander, kaneel.
  • Paddenstoelen: kastanjechampignons, shiitakes, oesterzwammen, cantharellen, kruisdisteloesterzwammen, eikhaas, enokitakes.

Benieuwd wat je nog meer kunt eten voor een goed humeur? Lees het in het boek ‘Gelukseten’ van Niklas Ekstedt en Henrik Ennart.