De kooltjes beginnen te gloeien, de geur is in de hele straat te ruiken en iedereen weet: het is barbecue-tijd! Terwijl het vaak vlees is wat de klok slaat bij barbecueën, is het ook heel geschikt voor vegetariërs. Maar wat gooi je er op? Tijd voor de lekkerste tips en combinaties voor een ultieme vegetarische barbecue.

De eerste barbecue van het jaar plaatsen we op social media en zodra de zon gaat schijnen denken we aan niets anders. Barbecueën is gezellig, lekker en … veelzijdig. Want ook voor vegetariërs is er genoeg keuze. Dus zet die barbecue, green egg of vuurschaal maar aan en gooi de uitnodigingen de deur uit!

Heerlijke vegetarische combinaties

  • Aubergine met honing: 10 minuten
  • Spies met courgette, paprika, champignon:  10 minuten
  • Gepofte groenten, zoals biet, aardappel en pompoen: 30-60 minuten
  • Fruit op een stokje: van perzik tot mango en vijg: 5-10 minuten
  • Tofu met kruiden: 10-15 minuten
  • Paksoi salade: 20 minuten
  • Maïskolf (10 minuten koken) + roomboter of olijfolie: 10 minuten
  • Halloumi of andere hardere kazen: 10 minuten
  • Aardappel met tijm, knoflook, ui en olie: 30 minuten
  • Falafel: 5-10 minuten
  • Banaan met basterdsuiker: 10 minuten

Maak je eigen falafel

Een vegetarische barbecue bestaat hoofdzakelijk uit groenten en fruit. Maar je kunt ook falafel toevoegen! Die kun je kopen in de supermarkt, maar zelf maken is natuurlijk leuker. Dat doe je als volgt:

Giet een blikje kikkererwten af. Doe 1 uitje met 1 teentje knoflook en 1 tl komijnzaad in de keukenmachine en pureer fijn. Voeg de kikkererwten, chili-peper en 1 ei en 1 el extra vergine olijfolie en wat zout toe. Laat samen pureren tot een grof mengsel. Haal uit de machine en meng gehakte peterselie en koriander toe. Maak hier balletjes van. Leg de balletjes op de barbecue voor zo’n 5 tot 10 minuten. Draai ze af en toe om, zodat ze overal krokant worden.

Maak je eigen dip

Maak je eigen dipsaus om de barbecue naar een hoger niveau te brengen. Wat dacht je van hummus? Daar kun je zowel je groenten in dippen, als je stokbroodje mee besmeren. Bereiding:

Breng een pan water aan de kook, dop de tuinbonen en kook ze gaar in zo’n vier minuten. Pureer de tuinbonen samen met knoflook, twee eetlepels olijfolie en het sap van één citroen in een keukenmachine of met een staafmixer. Voeg de sesampasta en het komijnpoeder toe en roer goed door. Te dik? Voeg een klein beetje kookwater toe. Breng vervolgens op smaak met peper en zout. Giet als finishing touch een klein beetje olijfolie over de hummus bij het serveren. Je kunt in plaats van tuinbonen ook bijvoorbeeld kikkererwten, doperwten of biet gebruiken.

3 extra tips voor een vegetarische barbecue

  1. Zorg voor servetten, aluminiumpapier, prikkers en genoeg kooltjes
  2. Draai het eten af en toe om op de barbecue, zodat het overal mooi gaar en bruin wordt
  3. Serveer er een salade bij, zoals een salade in pot of een groene salade met avocadodressing