Geen complete pompoen slachten of boontjes doppen, maar simpelweg de vriezer of een potje opentrekken. Makkelijker kan niet! En nog een voordeel: wie vers slim combineert met groente en fruit uit de vriezer, pot of blik, is supergezond bezig. Hoe zit dat? Wij geven je een les slim koken met vries en vers.

Dat diepvriesgroente minder gezond is dan verse groente, is een fabel. Wat wij als ‘vers’ kopen, is al een tijdje geleden geoogst. En dat bewaren we vervolgens ook nog een paar dagen in de koelkastlade. Hoe langer je groente en fruit bewaart, hoe meer vitamines er verloren gaan. Diepvriesgroente en -fruit worden direct ingevroren na het oogsten, waardoor vitamines en mineralen zo goed mogelijk bewaard blijven. Nog een voordeel: de meeste mensen komen niet aan de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit per dag. Als verse groente bereiden je te veel tijd en moeite kost, is het fijn als je de vriezer open kunt trekken.

Potje, blikje of diepgevroren? Houd hier rekening mee:

  • Kies voor diepgevroren of ingeblikte groente zonder saus en dressing. Dus geen spinazie a la crème, want dan krijg je extra vet en zout binnen. Door een keer extra het etiket op de verpakking te checken weet je het zo.
  • Let op dat er geen suiker is toegevoegd. Vaak wordt dit gedaan bij groente en fruit in blik of pot. Goed nieuws: vanaf zomer 2018 bevatten zomergroenten in blik geen extra suiker meer.
  • Kijk of er op en in de verpakking geen grote ijskristallen zitten. Grote ijskristallen verraden dat het product al eerder ontdooid is geweest.
    Vries je diepvriesgroente en -fruit thuis zo snel mogelijk in op een temperatuur van ongeveer -18°C.
  • Na ongeveer een halfjaar is het tijd voor een grote schoonmaak in je vriezer. Ingevroren groente en fruit blijft ongeveer zes maanden goed, tenzij anders staat aangegeven op de verpakking. Op potten en blikken vind je een houdbaarheidsdatum.
  • Kook diepvriesgroente zo kort mogelijk. Voedingsstoffen die oplossen in water gaan namelijk verloren tijdens het koken. Gebruik daarom zo min mogelijk water en kook ze niet langer dan nodig. Sommige groente, zoals sperziebonen en doperwten, zijn klaar zodra het water kookt.
  • Koop het liefst blikken die BPA-vrij zijn. BPA is een afkorting voor bisfenol A, een chemische stof die gebruikt wordt om verschillende soorten kunststof te maken. Je vindt het onder andere aan de binnenkant van blikken, in plastic verpakkingen, flessendoppen en aan de binnenkant van deksels van glazen potten. Is BPA schadelijk  en krijg je te veel BPA binnen als je verpakt voedsel eet? Daar zijn de meningen verdeeld. Het zeker voor het onzekere nemen? Soms vermeldt een etiket of het product BPA-vrij is. Blikken en potten in natuurvoedingswinkels zijn bijna altijd BPA-vrij. Daarnaast streeft bijvoorbeeld Albert Heijn ernaar dat eind 2017 alle huismerkproducten geen BPA meer bevatten.

Blancheren kun je leren

Wil je verse groenten zoals worteltjes of broccoliroosjes invriezen? Blancheer ze dan kort, voordat je ze in de vriezer stopt. Dit houdt in dat je ze twee minuten in kokend water legt en daarna afspoelt met koud water. Groenten die veel water bevatten, zoals tomaat en komkommer, zijn minder geschikt om in te vriezen.

De lekkerste en makkelijkste recepten

Doperwtenspread

De kans is groot dat je de meeste ingrediënten voor deze frisse spread al in huis hebt. Lekker op brood, een toastje of wrap:

Je hebt nodig:
200 gram diepvriesdoperwten ● peper naar smaak ● eetlepel olijfolie ● 1 teen knoflook ● 50 gram ongezouten walnoten (optioneel)

Bereiding:
Kook de erwten in 2 minuten in een pan met water. Giet ze af en gooi er koud water over. Doe de doperwten, olijfolie en knoflook in een keukenmachine en meng tot een gladde pap. Voeg nu de walnoten toe en mix het nog even. De walnoten mogen best wat grover blijven, voor een extra bite.

Tomaten-linzensoep

Een beetje pit in je pan en in je kom.

Je hebt nodig voor 4 personen:
1 ui ● 2 teentjes knoflook ● 1 rode peper ● 2 eetlepels tomatenpuree ● 1 laurierblad ● 250 gram linzen uit blik (uitlekgewicht), kleur maakt niet uit ● 400 gram tomatenblokjes uit blik ● 1 liter groentebouillon ● peper en zout

Bereiding:
Snipper de ui, hak de knoflook en de rode peper fijn. Fruit alles in een soeppan tot de ui glazig wordt. Snijd de wortel in stukjes en voeg dit samen met het laurierblad en de tomatenpuree aan de ui, knoflook en rode peper toe. Bak even kort mee. Laat de linzen uitlekken en voeg deze samen met de tomatenblokjes en de groentebouillon toe aan de rest van de ingrediënten. Roer goed door en breng de soep aan de kook. Draai het vuur laag, doe een deksel half op de pan en laat het een half uur zachtjes pruttelen. Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer. Breng op smaak met peper en zout.