Wist je dat oranje paprika en een sinaasappel veel op elkaar lijken? Naast dat ze dezelfde kleur hebben, bevatten ze veel vitamine C en zijn ze beide zoet van smaak. Toch liggen vooral de groene, rode en gele paprika op ons bord. Tijd om daar verandering in te brengen!

Dat niet alleen de smaak van ons eten belangrijk is, maar ook de kleur, bewijst de groene paprika. Deze paprika wordt namelijk een stuk minder vaak verkocht dan de gele en rode variant. Niet gek, want eigenlijk is het een onrijpe groente. Daarom smaakt hij ook bitterder dan de gele en rode paprika. Dat er bij (bijna) iedere maaltijd verschillende kleuren op je bord liggen, is wel heel belangrijk. Dit betekent namelijk veel verschillende vitamines en smaken. De oranje paprika is een nieuwe kleurige aanwinst voor op je bord. Heb je die wel eens geproefd? Laat staan er mee ontbeten?

Move on, rode paprika

Wie een paprika in de supermarkt of bij de groenteboer koopt, kiest negen van de tien keer voor een rode. Dit komt niet alleen door de kleur, maar ook omdat deze paprika het zoetst van smaak is. Nieuw en minder bekend is de oranje paprika, een volwaardige concurrent. Deze paprika heeft een zachtere smaak en is sappiger. Ook bevat deze oranje vitaminebom het meeste vitamine A en vitamine C (180 mg, per 100 gram). Dit is ruim twee keer zoveel als in een groene paprika en bijna drie keer zoveel als in een sinaasappel. Ook zit in de oranje paprika de carotenoïden luteïne en zeaxanthine, uit onderzoek blijkt dat deze stoffen ons helpen beschermen tegen oogziektes, zoals macula degeneratie (veroudering van je netvlies).

Ontbijten met paprika?

De smoothies met boerenkool en spinazie zijn inmiddels ingeburgerd. Maar een oranje paprika is ook een lekkere en gezonde toevoeging. De smaak is niet zo aanwezig en het maakt een smoothie niet veel dikker. En met een halve oranje paprika bij je ontbijt, heb je meteen je dagelijkse portie vitamine C binnen. Dit zijn manieren om eens te ontbijten met een paprika:

  • Maak met twee stengels bleekselderij, twee grote wortels, twee appels en twee oranje paprika’s en het sap van een limoen een smoothie.
  • Verwerk stukjes paprika in een hartige muffin.
  • Vul een halve paprika met scrambled tofu, kruiden en eventueel andere groente. Zet het voor ongeveer twintig minuten in de oven.