Een noot is toch een noot? Mis! De voedingswaarden verschilt enorm per noot. Daarom legden wij de bekendste noten voor je onder de loep, zodat de keuze bij het notenschap voortaan een stuk makkelijker is. Deze noot bevat de minste calorieën, het meeste magnesium en de meeste eiwitten. En de vetste noot? Die onthullen we ook.

Amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, walnoten, pecannoten en macadamianoten. De gezondheidsvoordelen van het eten van deze en andere noten lijkt eindeloos. Van onverzadigde vetzuren tot voedingsvezels en van vitamine B tot eiwitten. Toch zijn er per noot opvallende verschillen. Dit viel ons op:

De noot met de minste calorieën

Je kunt veel over noten zeggen, maar niet dat ze caloriearm zijn. Wil je toch rekening houden met de calorieën? Ga dan voor cashewnoten. Een handje cashewnoten bevat ongeveer 92 calorieën. Ook zit in deze noot het minste vet. De macadamianoten kun je beter links laten liggen, een handje bevat 118 calorieën én deze noot is de vetste noot van allemaal.

De noot met het meeste magnesium

Elk orgaan heeft magnesium nodig. Het verhoogt je weerstand tegen spanning en stress, brengt stevigheid aan je skelet en bevordert de gezondheid in hart- en bloedvaten. Ondanks dat je magnesium in veel voedingsmiddelen vindt, komt een tekort vaak voor. Noten zijn een gezonde bron van magnesium. Vooral de paranoot barst van dit mineraal. Benieuwd in welke voedingsmiddelen je nog meer veel magnesium vindt? Je leest het in dit artikel.

De noot vol eiwitten

Net zoals koolhydraten geven eiwitten een verzadigd gevoel. Eiwitrijk voedsel is ook belangrijk voor de spieropbouw bij jongeren en ouderen. De amandel is de eiwitrijkste noot van allemaal. De macadamianoot scoort juist laag als je kijkt naar eiwitten.

De noot vol vezels

Je lichaam heeft oplosbare en onoplosbare vezels nodig voor een goede darmwerking en gezonde poep. Onoplosbare vezels vind je in noten. Deze vezels werken verzadigend en zorgen ervoor dat poep een goede structuur heeft. De amandel is een hele vezelrijke noot, gevolgd door de cashewnoot.

De noot met het meeste vitamine E

Vitamine E is een belangrijk antioxidant, want het beschermt ons lichaam tegen schadelijke invloeden. Vaak wordt het aan huidcrèmes toegevoegd om de huid te versterken. Hazelnoten zijn rijk aan vitamine E. Nog een belangrijke leverancier: zonnebloemolie- of pitten.

De noot vol ijzer

Wie aan ijzer denkt, denkt aan Popeye. Ook is het onlosmakelijk verbonden met bloedarmoede. Naast volkorenbrood, linzen en vlees, zijn amandelen een goede bron van ijzer. Eet hier extra vitamine C bij, zoals een sinaasappel, om de opname van ijzer te bevorderen.

Maar welke noot kies ik nu?

Als je wilt profiteren van alle vitaminen en mineralen en hun gezondheidsvoordelen, kies dan voor een handje gemengde noten. Hoeveel een handje noten precies is, is voor veel mensen een raadsel. Volgens het Diabetes Fonds weegt het zo’n 15 gram. Hier lees je meer over het perfecte handje noten. Tip: kies voor ongezouten en ongebrande noten. Beter voor je bloeddruk en het bevat meer vitaminen en mineralen. Studentenhaver is lekker, maar door de combinatie van zoet en zout eet je eerder meer.