Energy balls? Ja, je leest het goed. Deze gezonde snackballetjes gaan schuil onder de creatiefste namen. Van bliss balls en energy balls tot power balls en vegan truffels. Eén ding is zeker: jij wilt ze ook proeven. Wij geven je daarom tips en tricks én het beste recept om eindeloos mee te variëren.

Het bijzondere van foodtrends is dat ze ineens opduiken en vervolgens niet meer zijn weg te denken. Neem deze snackballetjes. Een aantal jaar geleden kwam (bijna) niemand op het idee om balletjes te draaien van dadels, noten, zaden en andere gezonde ingrediënten. Nu staan de energy balls bij menig café op de kaart en zijn er zelfs allerlei kookboeken over vol geschreven. Reden genoeg om vandaag nog de keuken in te duiken en zelf te experimenteren. Misschien wordt de bliss ball wel je nieuwe, favoriete snack!

De belangrijkste ingrediënten voor energy balls

Als je de volgende ingrediënten standaard in huis hebt, kun je op ieder moment bliss balls maken. De ingrediënten verklappen ook meteen waarom het een gezonde snack is:

  • Havermout. Dit energierijke graan vormt de basis van deze balletjes. Het is goedkoop, houdt je bloedsuikerspiegel lang stabiel en is goed voor je spijsvertering (vezels!). In sommige recepten wordt ook amandelmeel, kokosmeel of volkoren tarwemeel gebruikt, maar havermout is favoriet.
  • Noten. Liggen er amandelen, cashewnoten of macadamia noten in je keukenkastje? Mooi! Bijna alle noten zijn namelijk geschikt om in je energieballetjes te verwerken. Het fijne van noten is dat ze veel eiwitten en vezels en bevatten. Daar ga je lekker vol van zitten. Ook zijn noten een bron van onverzadigd vet, wat ze heel gezond maakt. Als je geen noten in huis hebt, kun je pindakaas en amandelpasta gebruiken als alternatief.
  • Een natuurlijke zoetmaker. Je bepaalt zelf hoe zoet je je energy balls maakt. Gebruik gedroogd fruit, dadels, honing, ahornsiroop agavesiroop of een andere natuurlijke zoetmaker. Het is fijn als het een plakkerige substantie heeft, zodat je snackballetjes niet uit elkaar vallen. Liever geen suiker? Gebruik dan kokosolie, pindakaas of een andere notenpasta als ‘kleefmiddel’.
  • Extra’s. Kruiden en specerijen, zaden, pitten, kokosrasp, cacao, pure chocolade, geraspte wortel en ga zo maar door. Plunder je keukenkastjes om aan je bliss balls een eigen draai te geven.

Bliss balls maken? Dit is het basisrecept

Op internet staan genoeg recepten voor lekkere bliss balls, maar veel leuker is het om je eigen recept te ontwikkelen. Gebruik de ingrediënten die je in huis hebt, experimenteer en … proef! Als je je aan deze verhouding houdt, kan het bijna niet mislukken:

Voor 12 energy balls heb je nodig:
– 150 gram havermout
– 60 gram noten naar keuze
– 50 gram dadels, rozijnen of andere gedroogd fruit
– 1 à 2 theelepels kruiden of specerijen
– Optioneel: 1 eetlepel pindakaas, cacaopoeder en andere extra’s.

Zijn je energy balls te droog? Voeg dan wat extra notenpasta, kokosolie of dadels toe. Zijn ze te nat? Voeg dan een beetje extra havermout toe.

3 recepten voor gezonde energy balls

Zin in een paar energieballetjes? Dan is het tijd om de keuken in de duiken. Deze 3 recepten zijn een goede start.

Recept: worteltaart bliss balls

Je hebt nodig voor 12 stuks:
– 160 gram wortel
– 35 gram havermout
– 50 gram dadels
– 80 gram walnoten
– 1 theelepel kaneel

Maal de walnoten in je keukenmachine fijn en leg het op een bord. Maal nu de wortels fijn en leg ze ook op een bord. Doe alle ingrediënten in je keukenmachine en maal het mengsel voor een minuut of vijf. Rol er balletjes van en bewaar ze in de koelkast of de vriezer. In de koelkast blijven je bliss balls zo’n 2 weken goed, in de vriezer 3 maanden.

Recept: pindakaas energy balls

Je hebt nodig voor 12 stuks:
– 150 gram havermout
– 150 gram dadels
– 60 gram amandelen
– 2 eetlepel pindakaas
– 2 eetlepels cacaopoeder

Week de dadels een minuut of vijf in kokend water. Maal de havermout fijn tot meel. Doe hier de dadels, noten, pindakaas en cacaopoeder bij. Mix het tot een smeuïge massa en vorm er balletjes van.

Recept: appel energy balls

Je hebt nodig voor 20 balletjes:
– 250 gram havermout
– 3 kleine appels
– 1 theelepel koekkruiden
– 1 theelepel kaneel
– 60 gram dadels
– 120 gram gewelde rozijnen
– Kokosrasp

Wel de rozijnen een kwartier in heet water. Rasp de appels, hak de dadels in kleine stukjes en doe dit in je keukenmachine. Doe hier de kruiden en havermout bij en mix het kort. Tot slot voeg je de uitgelekte rozijnen toe en mix je het geheel nog even. Draai er balletjes van en rol deze door de kokosrasp.