Minder dieren, minder zuivel, meer planten; steeds meer mensen kiezen voor plantaardig. Doe je het niet voor jezelf, dan wel voor de dieren. Maar is het altijd verstandig? Vlees is immers een belangrijke bron van ijzer. En als je geen kaas op je brood eet, wat doe je dan op je brood? Dit zijn de vijf belangrijkste effecten van minder vlees eten op een rij. 

1. Minder vlees en zuivel is vooral gezond voor mijn … Tja voor wat eigenlijk?

… je gewicht, hart en vaten. Wie vlees, kaas en zuivel (gedeeltelijk) vervangt door plantaardige voedingsmiddelen, eet minder verzadigd vet. Juist dierlijke producten zijn een belangrijke bron van verzadigd vet wat, als je het te veel eet, je dik maakt. Voeding met een hoger gehalte aan verzadigde (harde) vetten verhogen namelijk het risico op hart- en vaatziekten.

Volgens de Gezondheidsraad zou niet meer dan tien procent van alle calorieën die we eten, afkomstig moeten zijn uit verzadigd vet (dat is ongeveer 28 gram verzadigd vet per dag voor mannen en 22 gram voor vrouwen). Daar zitten we vaak overheen; volgens het RIVM is nu dertien procent van de calorieën die we eten afkomstig van verzadigde vetten.

2. Is minder vlees eten, schadelijk voor mijn ijzerinname?

Nee. IJzer is een belangrijke voedingsstof. Het lichaam gebruikt ijzer vooral om hemoglobine aan te maken; dit zorgt ervoor dat zuurstof door het hele lichaam kan worden getransporteerd. Je lichaam maakt zelf geen ijzer aan. Je moet het dus binnenkrijgen via je voeding. Een voorraadje ijzer is handig, want tijdens de menstruatie of een zwangerschap heb je bijvoorbeeld meer behoefte aan ijzer.

Vlees, vooral biefstuk, heeft de naam een enorm goede ijzerbron te zijn. Maar als je de biefstuk wilt laten staan en plantaardig eet, is dat echt niet ineens nadelig voor je ijzerinname. Peulvruchten (linzen, bruine bonen en kikkererwten), quinoa, volkorenbrood, noten, zaden en pitten zijn allemaal goede plantaardige ijzerbronnen.

Het is wel belangrijk alert te zijn op je ijzerinname als vegetariër, vooral als je een vrouw bent. Door de maandelijkse menstruatiecyclus heb je als vrouw sneller een ijzertekort.

3. Als je geen vlees eet, ben je minder snel ziek

Ja, min of meer wel. Je moet immers wel een goede vleesvervanger kiezen! Dat zit als volgt: wie geen vlees eet, vult idealiter het gat op zijn bord op met groente, bonen, noten en zaden. Allemaal voedingsmiddelen met veel vitamines, mineralen en vezels. Natuurlijk zijn al die vitamines en mineralen belangrijk voor je weerstand. Maar juist die vezels zijn een geheim weerstandswapen! Vezels zijn zo belangrijk omdat ze van belang zijn voor een gezonde samenstelling van je darmbacteriën. De darmflora is de belangrijkste sleutel voor een sterk immuunsysteem. Extra vezels laten de goede bacteriën in je darm beter groeien. Ze zorgen er dus indirect voor dat je immuunsysteem een sterkere barrière wordt tegen ziekteverwekkers.

4. Geen kaas of vlees op je brood, dan maar zoet beleg. Goede keuze?

Nee, zoet beleg is nooit gezond! Een boterham met twintig gram appelstroop bevat drie suikerklontjes en dat is niet goed voor je tanden, voor je slanke lijn en ook niet voor je bloedsuikerspiegel. Chocoladepasta, hagel en stroop; elk zoet beleg bevat veel suiker. Maar ontbreekt het je aan inspiratie als je kaas en vleeswaren overslaat? Vervang je broodbeleg dan eens door hummus, pindakaas zonder suiker, cashewnotenpasta, een gebakken ei, gegrilde groentes of groentespreads: allemaal vleesloos, zuivelloos én suikerloos beleg.

5. Je bespaart geld op je boodschappen als je geen vlees eet

Als je minder vlees eet en kaas eet, houd je geld over. Vlees en kaas zijn dure onderdelen van je boodschappen. Door te kiezen voor bonen in plaats van vlees, geef je je bankrekening een gezonde injectie!