In België won ze met haar boeken maar liefst twee keer op rij de titel ‘Bestverkochte fitboek van het jaar’. En ook in Nederland wordt sportinstructrice en voedingsdeskundige Delphine Steelandt steeds bekender. In haar nieuwste boek #Fitfood pleit ze niet alleen voor het fit houden van je lijf, maar ook van onze aarde.

Waarom is het fit houden van onze aarde belangrijk?

“Als we ons lijf fit houden, maar we leven niet op een gezonde planeet, heeft het alsnog weinig zin, hè? Toen ik bezig was met de research voor #FitFood werd ik me elke dag bewuster van de impact van onze voeding op het milieu. Onze voedingskeuzes van vandaag hebben negatieve gevolgen voor de gezondheid van onze planeet, maar ook voor onze eigen gezondheid en die van de samenleving. Ernstige gevolgen zijn extreme weerfenomenen zoals zware stormen, lange periodes van droogte en overvloedige neerslag. De gletsjers smelten massaal, het zeeniveau stijgt zienderogen en dat vormt een bedreiging voor miljoenen mensen. En dan heb ik het nog niet over het uitsterven van vele belangrijke diersoorten, problemen met drinkwatervoorziening, hongersnood … Gaan we zo verder, dan worden de seizoenen erg onstabiel, wat uiteraard een grote invloed zal hebben op de landbouw, fauna en flora. Nu kun je denken ‘daar kan ik als individu toch niets aan doen?’, maar niets is minder waar. Door bewuster te eten en te leven kun je als individu wel degelijk een verschil maken.”

Wat zijn volgens jou de grootste problemen in onze huidige manier van eten?

“De grote afstanden die ons voedsel aflegt voor het op ons bord ligt, drukt echt wel zijn stempel op het welzijn van onze planeet. Plantaardige eiwitrijke producten, zoals peulvruchten en granen van eigen bodem, belasten het klimaat en onze planeet het minst. Zuivelproducten en vlees, en dan vooral van koeien en lammeren, hebben de grootste impact. Herkauwers stoten namelijk voortdurend vervuilend methaangas uit en bovendien kost de productie van vlees heel veel energie. Kies daarom, als je vlees eet, voor vlees van eigen bodem waarbij de keten zo kort mogelijk is. Ook ben ik een voorstander van meer gevarieerd vlees eten. Kies bijvoorbeeld niet altijd voor kipfilet of gehakt, want wat moet er dan met de rest van het beest gebeuren? Als we alleen nog maar kipfilet eten en niet de pootjes en de vleugels, moeten er juist veel meer kippen geslacht worden om aan dezelfde hoeveelheid vlees te komen. Juist het hele beest eten, vind ik respect tonen naar het dier toe.”

In je boek schrijf je over de mix- & match-methode. Wat houdt die methode in?

“De mix- & match-methode is voor mij de oplossing in de strijd tegen het jojo-effect. Ook helpt het deze methode mij om mijn gewicht stabiel te houden en me fit te voelen. Bij het samenstellen van een goed mix- & match-gerecht doorloop je vijf stappen. De eerste stap is kiezen voor één of meerdere groenten, bij de tweede stap kies je je eiwitten. Stap drie zijn de smaakmakers zoals kruiden, daarna komt de vierde stap: de voedende vetten zoals olijfolie. Als laatste, vijfde, stap bepaal je of en hoeveel koolhydraatmomenten je nodig hebt. Heb je een weinig actieve dag, dan is één koolhydraatmoment van zo’n veertig gram rijst, aardappelen of granen voldoende. Ben je matig actief dan neem je twee porties koolhydraten en heb je echt flink gesport dan kun je drie porties nemen. De voedingsstoffen in elk van de vijf stappen heb je nodig, maar wel van elke stap steeds iets minder. Van stap één moet je het meest binnenkrijgen, van stap vijf het minst.”

Sportinstructrice en voedingsdeskundige Delphine Steelandt won in België met haar boeken twee keer op rij de titel ‘Bestverkochte fitboek van het jaar’ en ook in Nederland kennen steeds meer mensen haar naam. In haar nieuwste boek #Fitfood pleit ze voor het fit houden van je lijf én onze planeet. Redacteur Sonja van den Heuvel vroeg Delphine naar de gezondste keuzes voor moeder aarde, haar zelfbedachte mix- & match-methode en de beste methode om kilo’s te lijf te gaan. Benieuwd naar het hele interview? Je leest het in Lekker Gezond!

Deskundige Delphine Steelandt

Lees meer over dit onderwerp