Verzamel je de basisingrediënten voor een quiche, dan is je keukentafel gevuld met bloem, ei en slagroom. En kaas is toch ook wel heel lekker in een hartige taart. Maar hoe maak je een quiche als je veganistisch eet? Met dit stappenplan draai je de lekkerste quiche in elkaar waarbij je ei en kaas echt niet mist.

Stap 1: Maak het deeg

Zet eerst even de oven aan op 200 graden. Nu kun je van start! Ga je voor makkelijk en snel, dan pak je – hoppakee – bladerdeeg uit de vriezer. Veel kant-en-klaar bodems of bladerdeegvellen zijn ook veganistisch. Check even of het vegan keurmerk op de verpakking staat. Maak je de bodem zelf? Dan heb je bloem, zout, plantaardige olie en water nodig. Is er melk nodig, dan kun je sojadrink of amandeldrink gebruiken.

Stap 2: Maak een veganistisch eimengsel

Het beslag van een gewone quiche bestaat vaak uit ei en slagroom of crème fraiche. Maar die ingrediënten zijn dierlijk en horen dus niet thuis in een veganistische quiche. Hoe pak je het dan aan? Ei kun je vervangen door allerlei ingrediënten, maar dit zijn perfecte alternatieven voor het maken van een quiche:

  1. Kikkererwtenmeel is een topper. Meng drie eetlepels kikkererwtenmeel met drie eetlepels water voor elk ei. Voor de perfecte textuur raden we aan om het kikkererwtenmeel tot een dikke pasta te koken. Dat doe je als volgt (bakvorm, diameter 24 centimeter): Breng 360 milliliter water met 1 eetlepel bouillonpoeder aan de kook. Meng vervolgens 240 milliliter water met 105 gram kikkererwtenmeel, 3 eetlepels edelgist, kruiden en zout naar smaak tot een beslag. Voeg dit toe aan de kokende bouillon. Laat het twee minuten zachtjes pruttelen tot het een dik mengsel is geworden.
  2. Gebruik firm tofu en je hebt geen ei meer nodig. Je vervangt 1 ei door 50 gram tofu. Voor een bakvorm van 24 cm heb je meestal één blok tofu nodig. Laat het uitlekken en pureer het in een keukenmachine of met de staafmixer.
  3. Zijden tofu is ook geschikt voor een plantaardige quiche. Je vervangt 1 ei door drie eetlepels zijden tofu. Zijden tofu geeft een gladder en lichter resultaat, terwijl firm tofu meer korrelig en zwaarder is.

Stap 3: Breng je eimengsel op smaak

Net als met ei en room, smaakt een mengsel op basis van kikkererwtenmeel of tofu een beetje …. saai. Voeg dus naar smaak zout en andere kruiden toe, zoals tijm, basilicum, kurkuma of kerrie. Mis je de kaassmaak, voeg dan edelgistvlokken toe aan je beslag. En de smaak van ei kun je nabootsen met Kala Namak, ofwel zwart zout. Dit zout smaakt naar ei omdat het een klein percentage zwavelzout bevat. Je koopt het bij de toko of natuurvoedingswinkel.

Stap 4: Kies je vulling

De vulling is helemaal aan jou. Kijk dus vooral welke groenten je nog in de koelkast hebt of maak een kliekjesquiche – experimenteer! Heb je de groenten gekozen, dan doe je plantaardige olie in een pijn, snijd je de groente in kleine stukjes, bak je ze kort, strooi je er kruiden overheen en klaar. Groenten die altijd superlekker zijn in een quiche: spinazie (wel laten uitlekken na het wokken), broccoli, pompoen, ui, paprika en prei.

Stap 5: Vet de bakvorm in

Bakvormen vet je in met plantaardige boter of plantaardige oliën, maar je kunt ze ook bekleden met bakpapier. Wil je een knapperige bodem, strooi dan een laagje paneermeel (geroosterd, verkruimeld brood) op de bodem na het invetten. Zo absorbeer je overtollig vocht. Het kan ook helpen om gaatjes in de bladerdeegbodem te prikken en daarna paneermeel te strooien. Even uitproberen!

Stap 6: In de oven

Vul de ingevette bakvorm met het bladerdeeg; duw de rand aan met je duim en zorg ervoor dat er geen lucht onder het deeg zit. Vul de bakvorm met de groenten en het veganistische eimengsel. Dek eventueel af met wat edelgistvlokken, veganistische kaas of noten. Vervolgens kan de bakvorm de oven in. Meestal is een quiche na veertig minuten klaar.

Wil je een lekker veganistisch ontbijt maken? Wij geven je de lekkerste recepten.