De voorraadkast van een veganist bestaat uit peulvruchten, granen, noten … tja, van alles eigenlijk. Houd je wel van een veganistisch avontuur? Dan hebben wij zeven heerlijke veganistische ingrediënten voor je om op het menu te zetten. Verras jezelf, je gezin en eventuele gasten. Dat wordt smullen!

Zeewier

Zeewier eet je al lang niet meer alleen als bijgerecht bij de Japanner, maar is in bijna iedere supermarkt te koop en zelfs te bestellen in de vorm van een burger. Goed nieuws, want deze zeegroente is milieuvriendelijk, vezelrijk en zit vol calcium, natrium, ijzer en jodium. Ook is het een bron van vitamine A, C, E en plantaardige eiwitten. Een goede vlees- en visvervanger dus! En dat niet alleen: zeewier is ook hartstikke lekker en veelzijdig. Maak er granola van, voeg het toe aan je salade of maak er veganistische tapenade mee.

Jackfruit

Deze enorme vrucht groeit aan een oorspronkelijk Indiase boom die nu ook in Azië, Afrika en Zuid-Amerika voorkomt. Jackfruit wordt vaak gebruikt om vegan pulled pork van te maken. Door de vlezige structuur en de neutrale smaak, kan het zo door voor vlees. Net zoals tempeh en tofu absorbeert het goed de kruiden die je eraan toevoegt. Je kunt het dus de smaak geven die jij wilt.

Kala namak

Wat zeg je? Kala namak is Indiaas zwart zout en wordt ook wel black salt genoemt. Deze zoutsoort is ideaal voor veganisten, omdat het een zeer specifieke eismaak heeft. Lekker om scramled eggs of eiersalade na te bootsen of om een quiche een eismaak te geven. Je komt het vooral tegen in biowinkels.

Kokosyoghurt

Wie plantaardige yoghurt wil eten, kan uit meer kiezen dan alleen sojayoghurt. Wat dacht je van kokosyoghurt? Je kunt het makkelijk zelf maken van kokosmelk, probiotica-capsules en water, maar het is ook in de meeste supermarkten te koop. Kokosyoghurt is alleen wel een stuk prijziger en calorierijker dan yoghurt gemaakt van koemelk.

Courgetti

De spiraalsnijders vliegen over de toonbank. Heb jij er al eentje in de keukenla liggen? Het is het perfecte gereedschap om een courgette om te toveren tot spaghettislierten. Een handige manier om minder koolhydraten en meer groente te eten. Een spiraalsnijder werkt natuurlijk net zo goed met een wortel, biet of andere stevige groente.

Cashewnotenkaas

Als er iets is dat veganisten vaak missen, dan is het kaas. De oplossing komt in de vorm van cashewnoten. Cashewnotenkaas is niet te vergelijken met een stuk 30+-kaas, maar lijkt meer op een plantaardige versie van roomkaas. Lekker voor op een toastje of verwerkt in een maaltijd. Je kunt het in de supermarkt kopen of zelf maken met cashewnoten, gistvlokken, appelazijn, water en probiotica.

Edelgistvlokken

Edelgistvlokken zijn niet nieuw, maar worden wel steeds meer gebruikt. Deze vlokken smaken een beetje kazig en zijn daarom populair in veel gerechten. Denk aan: tosti’s, over popcorn, door de macaroni. Edelgistvlokken zijn gemaakt van Saccharomyces Cerevisiae, een eencellige schimmel. Het klinkt niet smakelijk, maar dat is het wel.