Natuurlijke suikers uit fruit (vers en gedroogd), vruchtenstropen en honing bevatten wel vitamines en mineralen. Deze zijn – bij matig gebruik – gezonder dan geraffineerde suikers.

  • Dadelstroop: een stroop van geconcentreerd dadelsap. Lekker pittig.
  • Appel-perenstroop: een stroop van ingedikt appel en perensap. Fris en fruitig.
  • Honing: een natuurproduct van bijen. Bestaat grotendeels uit vruchten en druivensuiker, plus kleine hoeveelheden vitamines en mineralen. Heerlijk zoet.
  • Melasse (of zoute stroop): deze zwarte stroop blijft over bij de fabricage van ruwe rietsuiker of bietsuiker. Rijk aan mineralen. Smaakt naar drop.
  • Oerzoet (of oersuiker): gemaakt van het gedroogde sap van de rietsuikerstengel. Bevat alle vitamines en mineralen uit het rietsuikersap. Uitgesproken smaak.

Wat zijn de nadelen van suiker?

In de vorige eeuw werd suiker nog gezien als ‘versterkend’ en ‘goed voor de spieren’. Intussen weten we beter. Niet alleen de behoefte aan vitamine B en mineralen wordt door suiker verhoogd. Ook veroorzaakt suiker – zowel natuurlijk als geraffineerd – een snelle stijging van je bloedglucosegehalte. Om daarna ook weer even snel te dalen.

Schommelende bloedsuikerspiegel maakt moe

Van zo’n schommelende bloedglucose kun je lusteloos, moe en uitgeput raken. De grootste pieken ontstaan als je suiker op een lege maag gebruikt zoals een glas vruchtensap voor het ontbijt of een taartje bij de thee. De invloed op je bloedglucosespiegel wordt kleiner als je suiker combineert met vezels of vet. Grof bruinbrood met boter en stroop is dus minder belastend dan een zoete witte boterham. Om die reden kun je ook beter fruit met schil eten dan uitgeperst tot sap. Zoetigheid na een vezelrijke maaltijd is ook beter voor je bloedglucose dan ervoor. De vezels uit de maaltijd vertragen namelijk de opname van suiker. Een toetje is dus beter dan een zoet aperitiefje.

Een ander groot nadeel van suiker is dat je er snel dik van kan worden Als je grote hoeveelheden suiker eet, zal alles wat je niet meteen nodig hebt in de lever worden omgezet in vet. Dit vet wordt opgeslagen in je buik, heupen of billen. Tot slot kunnen suikers in je darmen gaan gisten waarbij zuren ontstaan. Om dit zuur te neutraliseren haalt het lichaam mineralen, vooral calcium, uit de kast. Als eerste wordt het calcium uit de voeding benut, maar als daar te weinig calcium in zit, wordt er calcium onttrokken aan de botten of het gebit. Alle reden om je suikergebruik te minimaliseren!

Tips voor zoetekauwen

  • Combineer zoetigheid met vezels of vet.
  • Vermijd zoete drankjes en hapjes op je lege maag
  • Ruil jam en hagelslag in voor dadelstroop of andere natuurlijke zoetmiddelen.
  • Stil je zoete trek eens met een zoete thee, bijvoorbeeld vanille of zoethoutthee
  • Eet mineraalrijke groenten en vers fruit.
  • Eet elke dag volkorenbrood en andere volkorenproducten.

Gezond Zoet

  • Besmeer een volkorencracker met dadelstroop
  • Maak een tosti met appel-perenstroop, plakjes appel en kaneel.
  • Schep een fijngesneden gedroogde vijg en blokjes peer door je muesli.
  • Mix wat geroosterde amandelen met fijngehakte abrikozen en rozijnen.
  • Rooster zonnebloempitten en schep een lepeltje honing door de warme pitten
  • Maak een pan wortelsoep. Heerlijk zoet en mineraalrijk.

Kijk en vergelijk suiker

Wat eet je? Calorieën Vitamines en mineralen 
 Melassestroop (eetlepel) 45 wel
 Honing (eetlepel) 50 wel
 Suiker (eetlepel) 55 geen