Sinterklaas is al even in het land, dus we weten inmiddels goed hoe lekker die chocoladeletters, schuimpjes, banketletters en pepernoten smaken. Met het snoepgoed dat om je oren vliegt, vliegen ook de kilo’s eraan. Want: hoeveel calorieën zitten er eigenlijk in al dat lekkers? gezondNU zet de 5 toppers op een rij. Wat is de schade? En wat zijn de gezonde tegenhangers?

1. Chocoladeletter

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de chocoladeletter spant de kroon als het gaat om calorieën. Niet alleen zitten er veel calorieën in chocolade, een chocoladeletter bevat ook veel verzadigde (dus ongezonde) vetten.

Tip: Een chocolaatje op z’n tijd kan best, maar kies dan voor chocolade met veel cacao. Pure cacao heeft zelfs een gezonde werking op verschillende lichaamsfuncties. Ook geeft cacao je een ontspannend en gelukkig gevoel.

2. Pepernoten

Op de tweede plaats van sinterklaassnoepgoed: chocoladepepernoten. Iedere honderd gram bevat maar liefst vijftien gram verzadigd vet. Heel lekker dus, maar liever alleen voor heel af en toe. Wat ook kan helpen is kleinere bakjes gebruiken en de pepernoten mengen met bijvoorbeeld schuimpjes – die zijn net minder vet.

Tip: Maak je eigen suiker- en botervrije pepernoten. Zet de oven alvast aan op 170 graden. Het beslag maak je door 150 gram volkoren speltmeel, 60 gram kokosnootolie en 50 gram kokosbloesemsuiker te mengen. Voeg hier vijf eetlepels amandelmelk, twee eetlepels speculaaskruiden en een snufje kaneel aan toe. Kneed het deeg in balletjes en bak de pepernoten in twintig minuten bruin. Klaar zijn je pepernoten.

3. Speculaas

Een speculaasje bij de koffie? Dat blijft er nooit bij één.  Maar ook speculaas is niet bepaald goed voor de lijn (zeker niet de gevulde speculaas). Zelf aan de slag met minder suiker? Dat kan, je vervangt de suiker door appelstroop.

Tip: Haal de speculaasjes en al het andere snoepgoed pas uit de kast als het Sinterklaasfeest echt van start gaat. De maanden voorafgaand aan de feestdagen worden we flink verleid, maar het is veel lekkerder om alleen op pakjesavond met z’n allen te genieten van een goed stuk speculaas.

4. Roomboterstaaf

Hij is het aller-lekkerst in de oven: een roomboter amandelstaaf. En we kunnen er geen genoeg van krijgen, want dezelfde spijs zit straks ook in je kerststol en over een paar maanden in het paasbrood. Wel goed te beseffen dat amandelspijs vol suiker zit.

Tip: Een variant op de amandelstaaf zijn amandelkoekjes. Verwarm de oven voor op 175 graden en vermaal de amandelen tot poeder. Meng de amandelpoeder, 350 gram bloem en 200 gram suiker met één eetlepel sinaasappelrasp en een snufje zout. Voeg er een eidooier en 185 gram boter aan toe. Laat het deeg eerst dertig minuten in de koelkast staan, voordat je het deeg uitsnijdt en in de oven zet. Bak de koekjes in tien minuten bruin.

5. Schuimpjes en taai taai

Geen chocola en speculaasjes? Ga dan voor minder calorierijk snoepgoed, zoals schuimpjes en taai taai. Een tikkeltje ouderwets, maar minder calorierijk en minder vet.

Tip: Zet naast je pepernoten taai taai en schuimpjes ook stukjes wortel, oranje paprikastukjes en mandarijnenpartjes op tafel – kleurrijk en een stuk beter voor je lichaam

Overzicht van al het onderzochte snoep:

Witte chocoladeletter (Albert Heijn) (100 gram)

Energie: 2285 kJ/545
kcal Vetten: 32 gram
Suiker: 55 gram

Pure chocoladeletter (HEMA) (100 gram)

Energie: 2166 kJ/519 kcal
Vetten: 30,20 gram
Verzadigd vet: 19 gram

Suiker: 50,9 gram

Melkchocoladeletter (HEMA) (100 gram)

Energie: 2229 kJ/534 kcal
Vetten: 30,6 gram
Suiker: 55,9 gram

Roomboter amandelstaaf (Albert Heijn) (100 gram)

Energie: 1910 kJ/455 kcal
Vetten: 27 gram
Verzadigd vet: 10 gram
Suiker: 28 gram

Pepernoten (HEMA) (100 gram)

Energie: 1876 kJ/446 kcal
Vetten: 14 gram
Verzadigd vet: 0,5 gram
Suiker: 28 gram

Speculaasje (Euroshopper) (100 gram)

Energie: 2020 kJ/480 kcal
Vetten: 20 gram
Verzadigd vet: 11 gram
Suiker: 27 gram

Gevulde speculaas (HEMA) (100 gram)

Energie: 1560 kJ/370 kcal
Vetten: 12 gram
Verzadigd vet: 4,5 gram
Suiker: 38 gram

Taai taai (HEMA) (100 gram)

Energie: 1501 kJ/354 kcal
Vetten: 0,9 gram
Verzadigd vet: 0,5 gram
Suikers: 38,6 gram

Schuimpjes (HEMA) (100 gram)

Energie: 1530 kJ/360 kcal
Vetten: 0 gram
Verzadigd vet: 0 gram
Suikers: 76,1 gram

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier Suiker »